Ursula K. Le Guin: Toinen tuuli

Loistelias Maameri-trilogia on saanut uutta jatkoa! Toinen tuuli sijoittuu kronologisesti Tehanun jälkeen. Tehanu onkin kirjassa Gediä suuremmassa osassa.

Kirjan alussa tarinaa kuljettaa kuitenkin kylävelho Leppä, joka ei pysty nukkumaan, koska kuolleet ovat hänen kiusanaan. Leppä päätyy Gedin puheille, ja käy ilmi että ongelma onkin itse asiassa hieman laajempi. Kyse on muustakin kuin vain yhden miehen unista.

Tarinaan nivoutuvat lopulta lohikäärmeet, Kargit, kuolleet ja taikuus. Tuollaisista elementeistä ei aivan helpolla selvitäkään… Le Guin kokoaa aineksista varsin mainion pienen romaanin (mikään tiiliskivi Toinen tuuli ei ole). Ennen kaikkea, kirjan tunnelma on kohdallaan – Maameri-trilogian maineella ei ratsasteta suotta, vaan tarina on mainio.

Suosittelen ehdottomasti aiemmat kirjat lukeneille, vasta-alkajien kannattaa aloittaa varsinaisesta Maameri-trilogiasta.