Benji Davies ja Jory John: Pää tyynyyn!

Pää tyynyyn! on NIIN suloinen kirja! Sen tietää jo ensisilmäyksellä, silloin kun vasta näkee kirjan kannen. Minun onkin heti alkuun todettava, että viimeksi Toivosta ja valaasta tarinoinut Benji Davies, joka tällä kertaa on saanut rinnalleen kirjailija Jory Johnin, on pelkistettyine tyyleineen yksi tämän hetken ehdottomia suosikkikuvittajiani, jonka tuotanto ehdottomasti tulee jäämään osaksi lastenkirjakirjastoani. Toivottavasti näitä suomennetaan pian lisää.

Naapurukset Karhu ja Ankka valmistautuvat tahoillaan yöpuulle – tosin varsin erilaisin aattein – Karhu väsyneempänä kuin koskaan, Ankka pirteytensä kukkuloilla. Taitaa olla niin, että yhteentörmäykseltä ei voida välttyä… Ja aivan niin; juuri umpiuneen vaipunut Karhu saa ovelleen yön yksinäisyydessä tylsyydestä kärsivän Ankan, joka on energiaa ja erilaisia ehdotuksia pullollaan. Unisesta Karhusta ei kuitenkaan ole seuramieheksi, joten pettynyt Ankka poistuu paikalta – ainakin toistaiseksi. Seuraa karhu-ankka -leikki, jonka hauskat käänteet ja odottamaton lopputulos varmasti nostavat hymyn kasvoille.

Huippukirja, jota suosittelisin kaikenikäisille lukijoille. Pääosassa ovat kuvat, tekstiä on vähän, joten tarinan seuraaminen ei edellytä pitkäkestoista kuuntelukärsivällisyyttä. Ja saattaapa siinä piillä pieni opetuskin, niin kukkujille kuin nukkujillekin – tai enpä tiedä. Suosittelen kokeilemaan iltasatuhetkiin, vaikka toisaalta en vakuuta, että teos olisi ollenkaan paras valinta, mikäli toiveissa on pikainen retki höyhensaarille. No, lukekaa tämä joka tapauksessa.