Anne Berest, Caroline de Maigret, Audrey Diwan ja muut: Pariisitar : missä ja milloin vain

Pariisitar

“Ollakseen pariisilainen ei ole pakko ranskalainen.”

– Karl Lagerfield

Pariisi on mielikuvissamme rakkauden ja tyylin tyyssija. Pariisissa puhutaankin Ranskan jakautuvan Pariisiin ja provinssiin. Jotain erityistä tuossa kaupungissa siis on. Anne Berest, Audrey Diwan, Caroline de Maigret ja Sophie Mas ovat neljä elämässään menestynyttä naista, jotka kirjoittivat kieli poskella kirjan siitä, miten kuka tahansa voi olla pariisitar – missä ja milloin vain.

Kirja jakautuu viiteen osaan: tärkeät periaatteet, pariisittaren huonot tavat, ulkonäkö, uskalla rakastaa ja vinkkejä pariisilaiseen elämänmenoon. Päällisin puolin kirjasta saisi kuvan, että pariisilaisuuden ydin olisi olla sitä itseään: nokkava oman edun tavoittelija. Kuitenkin kirjan viestinä on nauttia elämästä ja löytää oma itsensä tyylillä.

Kirjan luvut ovat aukeaman muutaman pituisia. Ne ovat proosaa, luetteloita, reseptejä, vinkkejä ja kauniita kuvia. Kirjan loppupuolella on myös oivallinen osoitekirja Pariisiin; mistä saa kotoisaa ruokaa, missä pitää piknikkiä?

Suhtauduin kirjaan sisällysluetteloa selatessani epäilevästi. Kirjan luettuani kuitenkin aloin kaivata Pariisiin. Suosittelen kirjaa siis kaikille, jotka haluavat matkata Pariisin fiilikseen ja pariisittaren korvien väliin.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »