Ina-Janine Johnsen: Pataleipää

Kansi: Ina-Janine Johnsen: Pataleipää

Pataleipä on ruokamaailman trendi juuri nyt. Ja miksipä ei olisi – herkullinen kotona paistettu leipä hakkaa kaupalliset kilpailijansa mennen tullen, jos sitä vain viitsii leipoa. Norjalainen ruokabloggari Ina-Janine Johnsen on koonnut parhaat leipäreseptinsä yksien kansien väliin kauniiksi ja houkuttelevaksi kirjaksi nimeltä Pataleipää.

Pataleivän valmistaminen on hyvin yksinkertaista. Tarvitaan vain jauhoja, vähän hiivaa ja suolaa, vettä sekä aikaa. Pataleipätaikinaa kohotetaan 12–18 tuntia, jonka jälkeen se muotoillaan leiväksi ja annetaan nousta vielä pari tuntia. Samalla lämmitetään uunissa pata kuumaksi. Taikina kaadetaan pataan, jonka jälkeen sitä paistetaan korkeassa lämpötilassa kolmisen varttia. Lopputulos on rapea ja herkullinen! Meidän perheessämme seitsemästä desilitrasta jauhoja tehty leipä häviää ellei nyt heti lämpimänä niin viimeistään saman päivän kuluessa.

Ina-Janine Johnsenin kirjassa on kolmekymmentä varianttia leivästä. Skaala on tavallisista vehnäleivistä makeisiin suklaatäytteisiin leivonnaisiin tai monin erikoisin höystein maustettuihin leipiin. Itse olen ehtinyt toistaiseksi kokeilla kirjan resepteistä viittä, joista neljä onnistui fantastisesti ja yksi melko hyvin. Perusresepti siis todella toimii. Johnsen on itse kuvannut kirjan kauniin kuvituksen, joka jo pelkästään herauttaa veden kielelle.

Jos leivästä pitää, kannattaa pataleipää kokeilla. Tähän tarkoitukseen Pataleipää on inspiroiva opus, joka sopisi vaikkapa tupaantuliaislahjaksi leivontapadan oheen. Suosittelen!