Pauli Antero Mustajärvi: Pate Ikurista

Pate Ikurista

Pate Ikurista on omaelämäkerta Pauli Antero Mustajärvestä. Mahtava kirja, suorastaan nautinnollista luettavaa Paten itsensä kertomana ja runsailla kuvilla.

Pate täytti 60 vuotta ja aloitti tämän kirjan kirjoittamisen Mustajärvellä, paikassa josta Mustajärvet ovat kotoisin ja missä he alinomaa käyvät yhdessä ja erikseen viihtymässä. Sittemmin kirjaa on kirjoitettu muun muassa keikkamatkoilla.

Kirjaa on kiva lukea ja se alkaa siitä kun Pate syntyi. Leppoisaa kerrontaa perhe-elämästä, jossa on mukavat vanhemmat ja kivat sisarukset. Lukiessa tuli sellainen lämmin olo; miten voikin olla yhteenkuuluva perhe, jota se on edelleenkin. Huumoria ja sen johdosta kaikenlaista jekkuilua piisaa.

Pauli on ollut aina vilkas ja kekseliäs poika, jota hän on edelleen. On osanut säilyttää vekkulin pikkupoikamaisuutensa ja pilkkeen silmäkulmassa. Kun Pate alkoi kiinnostua musiikista, niin hyvin pian päästään siihen, miten Popeda syntyy ja miten sen kanssa lähdetään liikkeelle.

Kirjasta saa lukea huikeita keikkatarinoita yhdestä Suomen tunnetuimmasta bändistä ja se on viihdyttävää. Miten sitä musiikkia tehtiin ja kuinka kaikki alkoivat siitä niin tykätä.

Musiikin lisäksi Pate kertoo siitä, miten on ollut elokuvassa ja näyttämöllä muiden muassa kokoonpanossa Niskavuoren Aarnet. Kuinka on vaan aina tarttunut tilanteisiin ja onnistunut niissä. Heti alkoi tehdä mieli katsoa uudestaan Calamari Union. YouTubesta voi katsoa pätkiä Aarneista.

Harrastuksiakin on! Autot ja mustaruutiammunta. Pate tykkää ampua, mutta ei mitään elävää. Mielenkiintoinen porukka se, jossa ammuntaa harrastetaan. Autoissa on aina erikoisia yksilöitä; sellaisia joilla toiset ajelisivat vain kesällä, mutta Pate pörrää myös talvella.

Kaikki ei aina ole kuitenkaan ollut niin ruusuilla tanssimista kuin saattaisi aluksi olettaa, sillä lukija saa tietää myös sen, miten julkisuus alkoi ahdistaa. Hyvin avoimen rehellisesti sitä valotetaan ja lukija ymmärtää sen. Nostaa hattua, miten sitä vaan on selvitty.

Tätä kirjaa lukiessa saa nauttia runsaasta kuvituksesta. Upeita tilannekuvia, mahtavia poseerauksia ja lehtileikkeitä. Kotialbumia on hyödynnetty ja ihan oikeita valokuvaajan ottamia.

Tykkäsin tavattomasti tästä kirjasta!