Stephen King: Pedon sydän

Yksi osoitus, että King on paljon monipuolisempi kirjailijana kuin usein luullaan. Nimestään huolimatta kyseessä ei ole kauhukertomus tai trilleri, vaan hienoa kuvausta ihmisistä ja heidän elämästään eri aikakausina. Toki Pedon sydämeen mahtuu pahuutta ja raakoja tekojakin, mutta enemmän kuin itse tapahtumat tulevat esille niiden syyt ja seuraukset.

Kirja koostuu viidestä eri tarinasta, jotka kuitenkin kietoutuvat toisiinsa henkilöiden kautta. Pääkertomuksena on eräs Bobbyn lapsuuden kesä ja lopussa ympyrä sulkeutuu. Välissä olevissa tarinoissa esiintyvät osin tutut henkilöt, mutta tapahtumapaikat ja etenkin aikakaudet ovat eri.

King johdattaa tällä kertaa vahvasti ihmismielen ja -luonteen sisään. Kuinka lapsuuden tapahtumat voivat vaikuttaa koko loppuelämään. Myös amerikkalaisuus on vahvasti läsnä, aika usein negatiivisessa valossa.

Kirjoitustyylissä erityismaininnan ansaitseva asia on kursiivien käyttö. Tarinoiden päähenkilöiden todelliset ajatukset tulevat niiden kautta hienosti esiin.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »