David Parlett: The Penguin Book of Card Games

Penguin Book of Card Games

Arvostelin aikaisemmin David Parlettin The A-Z of Card Games -kirjan, jonka yhteydessä arvelin, että tämä voisi olla vielä parempi korttipeliopas. Olin oikeassa — pingviinikirja on vielä astetta vakuuttavampi teos. Mikä parasta, opus on vuonna 2008 ilmestyneen uuden painoksen myötä jälleen helposti saatavilla. Aikaisempiakin painoksia voi löytää nettikaupoista, kannattaa varmistaa, että ostaa uusimman.

Kyseessä on melkoinen tiiliskivi, yli 650 sivua tiukkaa asiaa korttipeleistä. Kirjan kansi kehuu sisältä löytyvän ohjeet 250 peliin, mutta kaikki muunnelmat mukaanlukien kirja esittelee noin 500 peliä — siis aivan tarpeeksi jotakuinkin kenen tahansa tarpeisiin.

Pelit on jaoteltu suvuittain, eli kukin luku esittelee tietyn peliperheen: bridget ja vistit, solot, euchret, hertat, piquet’t, high-low-jack-pelit, pistetikit, ässäkympit, avioliitot ja niin edelleen, yhteensä 24 luvun verran. Mukana on hyvin kattava esitys länsimaisista korttipeleistä. Pasianssit on onneksi jätetty vähiin, mukana on vain sellaisia, joita voi useampi pelaaja pelata kilpaa.

Mukana on myös suomalaisedustusta, olennaisimmat suomalaispelit mainitaan. Kotimaisten pelien ykkönen ristikontra esitellään valitettavan huolimattomasti, mutta ottaen huomioon ettei kyseessä ole suomalainen kirja, suomalaiset pelit esitellään hämmästyttävän hyvin.

Siitäkin huolimatta että olen itse kirjoittanut korttipelikirjan, josta pidän kovasti, pakko on todeta: jos haluaa hyllyynsä tasan yhden korttipelikirjan, The Penguin Book of Card Games on paras valinta.