Sauli Miettinen: Pepe Willberg : Muuttuvat tiet

Pepe Willberg : Muuttuvat tiet

Olihan se tämä kirja vähän niin kuin pakko lukea, koska onhan se totinen tosi, että Pepe Willbergin musa on niin ihanaa. Nyt pääsee tämän kirjan kautta sitten kunnon nostalgiapöhinöihin, kun kerrataan Pepen musamaailmaa.

Pepen alku oli aika lailla mielenkiintoinen, sillä kun Pepen äiti huomasi olevansa raskaana, tilanne oli jokseenkin vaikea. Isä oli hiukan parempaa väkeä, joten suhteesta ei tullut mitään. Kun vielä sukulaiset patistivat siihen aikaan laittomaan aborttiinkiin. Onneksi Raija-äiti ei suostunut, vaan meni yksiin Toivo Uolevi Toivosen kanssa, joka kuitenkin osoittautui melkoiseksi retkuksi. Vaan kun kuvioon tuli Henrik Willberg, joka adoptoi Pepen, silloin alkoi sitten lähes normaali perhe-elämä.

Mutkatonta ei ollut Pepenkään perhekuviot, kun lapsia on, mutta jos oikein käsitin, niin yhtä poikaa ei ole vieläkään nähnyt. Melkoista! No, jos tekee hyvää musiikkia, niin ihan kaikessa ei voi täysillä onnistua. Pepe Willberg on kuitenkin ollut ensisijaisesti muusikko, jolle se musiikki ja sen tekeminen on ollut tärkeintä, niin ei ole silloin ollut paukkuja panostaa muuhun. Onneksi on ollut muutama suhteellisen vahva vaimo, jotka omalta osaltaan ovat osanneet luotsata ne elämän muut asiat. Viimeisin vaimo ehkä eniten.

Kaiken kaikkiaan parasta on kuitenkin se, miten musiikki vei, kuinka sitä tehtiin. Alun alkaen Pepe sain kipinän musiikkiin ihan vaan kuuntelemalla radiota. Sitten alkoi tulla bändejä: The Islanders, Jormas, Paradise ja niin edelleen. Yhteistyö Dannyn kanssa ja kun oli se Finntastic, missä oli Danny ja Armi, Pepe ja Seija Paakkola – se nyt oli lähinnä vitsi.

Mutta – ylipäätään sellainen kuva muodostuu Pepe Willbergistä, että itse ei ole oikein ollut tyrkyllä, mutta silti on sellainen artisti, josta tykätään. Ei juurikaan riitele kenenkään kanssa, on sellainen lupsakka myötäeläjä ja laulaa kansan sieluun.

Sauli Miettinen on kiteyttänyt koko Pepen elämän tähän kirjaan, missä on muuten aika lailla kattava Pepen diskografia, lähde- ja nimiluettelo.