Hannu Rinne: Perinnemestarin tyylikirja : talon osat aikakausittain 1700-1970

Perinnemestarin tyylikirja

Perinnemestarin tyylikirja jatkaa vanhojen talojen kunnostajille suunnattua Perinnemestari-sarjaa. Siinä missä sarjan aiemmat osat ovat tarjonneet remontoijille konkreettisempia neuvoja vanhan talon remontoinnin saloihin, Perinnemestarin tyylikirja paneutuu eri ikäisten talojen tyyleihin ja iän tunnistamiseen.

Sarjalle tyypillisesti talon eri osat käydään kattavasti läpi aina julkisivusta jalkalistoihin 1700-luvulta 1970-luvulle. Kattavan informaation lisäksi kauniit ja selkeät valokuvat antavat lukijalle inspiroivan näkemyksen eri aikakausien tyylisuunnista. Samoin kuin muutkin sarjan kirjat, Perinnemestarin tyylikirja auttaa lukijaansa kunnostamaan vanhaa taloaan sen historiaa kunnioittaen ja antaa samalla katsauksen siihen, miten Suomessa on vuosisatojen kuluessa rakennettu ja sisustettu.

Olen itse suuri Hannu Rinteen Perinnemestari-kirjojen fani, sillä kirjat ovat kiinnostavasti ja selkeästi kirjoitettuja ja kauniisti kuvitettuja huikeita tietopaketteja vanhoista rakennuksista ja olleet meillä kovassa käytössä jatkuvasti. Perinnemestarin tyylikirja ei kuitenkaaan vaadi lukijaltaan edes omaa taloprojektia, sillä eri rakennustyyleistä ja Suomen rakennusperinteestä kertovana teos sopii kenelle tahansa rakentamisesta ja sisustamisesta kiinnostuneelle.

Salla P.