Anna­-Karoliina Tetri: Perinteiset lapaset

Kansanomaiset, usein kirjoneuleella toteutetut lapaset ja käsineet ovat ennenkin olleet käsityökirjojen innoittajina; jokainen neuloja muistaa vaikkapa Mary Oljen kunnianarvoisat opukset. Tähän perinteeseen liittyy nyt Anna­Karoliina Tetri ja tekeekin sen hauskalla ja raikkaalla tavalla.

Perinteiset lapaset sisältää paitsi kolmisenkymmentä kaunista mallia myös erilaisten käsineiden ja lapasten kiinnostavaa kulttuurihistoriaa; tässä suhteessa Tetrin teos muistuttaa jonkin verran toista tänä vuonna ilmestynyttä hurmaavaa käsityökirjaa eli Maahenki­ -kustantamon julkaisemaa teosta Sukupolvien silmukat.

Tetrin kirjan ohjeista suurin osa on juuri kirjoneuleisia, ja sen mallit ovat havainnollisia ja suhteellisen helppoja, kunhan neulomisen perustaidot ovat hallinnassa. Värimaailma on oikein hehkeä, mutta nähdäkseni toteutettu tarkasti alkuperäisten mallien mukaisesti. Neulottujen lapasten, sormikkaiden ja ranteenlämmittimien lisäksi on muutama virkattu malli. ­Eräs kirjan sievimmistä malleista olivat mielestäni Korsnäsin lapaset, jotka on toteutettu kuuluisan villapaidan kuvio­ ja värimaailmaa toistaen; niihin myös liittyi perin lohdullinen tarina: alkuperäisessä mallikappaleessa kuviosta oli jäänyt pari kerrosta pois, mutta ”töitä harvemmin kuitenkin purettiin, sillä täydellisyyteen ei ollut syytä pyrkiä. Uskonnolla oli tähän oma vaikutuksensa. Koettiin, että vain Jumala voi olla täydellinen ja näin ihmiselle virheet ovat sallittuja.”

Pyrkiipä sitten täydellisyyteen tai ei, tämä kirja on varmaankin monelle neulojalle iloksi.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!