Anna-Karoliina Tetri: Perinteiset neule- ja virkkuutyöt

Anna-Karoliina Tetri on pitkän linja käsityöläinen ja käsityökirjojen tekijä; Moreeni-kustantamo on julkaissut häneltä esimerkiksi teokset Perinteiset lapaset (2014) ja Perinteiset villasukat (2015). Tässä uudessa kirjassa hän on jälleen omimmilla alueillaan päivittäessään traditionaalisia ohjeita nykypäivään sopiviksi; nyt kyseessä ovat erilaiset asusteet: hatut ja pipot, lapaset, laukut ja solmiot.

Kirjan lähtökohtina ovat tällä kertaa enimmäkseen vanhoista lehdistä ja käsityökirjoista poimitut mallit: mukana on esimerkiksi 1920-30-lukujen Kotiliesiä ja Virkkaus- ja neuletyöt -lehtiä, itsellenikin hämärästi muistissa oleva Tyttöjen käsityöt -kirja sekä lukuisat arkistolöydöt.

Tälläkin kertaa Tetrin värimaailma on todella raikas ja töiden toteutus erinomainen. Niihin on käytetty paitsi erilaisia villa- ja villasekoitelankoja myös niinilankaa, joka oli jo lähes sata vuotta sitten suosittu hattujen ja laukkujen materiaali. Mukana on myös kotoisia Novitan lankoja – kunpa vain niiden värivaihtoehtoja olisi saatavana vähän kauemmin! Tämä nyt ei tietenkään ole kirjan kirjoittajan vika, vaan jonkun ihan muun.

Itse malleista osa lienee vähän anakronistisia, mutta osa taas hyvinkin ajattomia. Ja kyllä Tetri on jälleen tehnyt kunnioitettavan työn muokatessaan ohjeet helppolukuisiksi, kun alkuperäisessä mallissa on vain todettu, että työaineksiksi suositellaan villalankaa ja siihen sopivia puikkoja, joilla vaikkapa pipoon luodaan pään ympäri riittävä määrä silmukoita! Siinä olisi monella nykyajan neulojalla, itseni mukaan lukien, ihmettelemistä.