Heidi Holmavuo ja Torsti Nieminen: Perseilyn käsikirja : Pertti Tasavallan Perseilijä

Perseilijän käsikirja

Tämä hauska kirja kertoo Pertti Juhani Kalervo Pasasesta, joka on labradorinnoutaja. Pertti syntyi samana vuonna kun sana perseily otettiin Kielitoimiston sanakirjaan. Perseilyn voi käsittää monin eri tavoin, mutta nyt se koskee koiraa ja kaikkea sitä, mitä koira vaan voi keksiä. Mielenkiintoisia tapahtumia!

Kirjaa lukiessa on kuin käsissä olisi valokuva-albumi, sillä se on täynnä kuvia Pertistä ja Pertin kavereista ja kuvatekstit ovat sitten ihan omaa luokkaansa. Äärimmäisen nasevia ja hauskoja.

Monille voi olla tuttua juttua, sillä Pertillä on oma somekanava: Pertti – Perseilevä labradorinnoutaja. Niin valtaisa menestys on ollut, että kirja oli suorastaan pakko tehdä. Onhan se vaan hienoa, kun on sellainen komea, kovakantinen opus täynnä perseilyä.

Lapsille en suosittele, sillä kyllä nämä perseilyt ovat sen luokan kamaa, että voisin luokitella vaan aikuisille. Kaksimielistä kevyttä läppää tihkuu joka rivillä ja rivien välissä ja sanamuunnoksiakin piisaa.

Kenelle sitten suosittelen, niin vaikka heille, joille ei tavallisen romaanin lukeminen maistu, sillä tässä kirjassa ei ole juonen häivääkään, jollei huomioida sitä, että Pertti suorittaa perseilyn kaikki kurssit. Kuvia on niin paljon, että jo niissä silmä lepää ja siinä sivussa tulee ikään kuin vahingossa luettua ne tekstitkin. Koiraihmiset tai “nahkat” voivat olla ihan mehuissaan, sillä voi hyvinkin saada jonkun verran vertaistukea.

Ehdottomasti hyvän mielen kirja, joka tuo iloa ja hupia elämään.