Mima Sinclair: Pipari-ihmemaa : 30 piparkakkuohjetta leivontaan ja koristeluun

Kotileipurin joulunalusaikaan kuuluvat piparkakut ja piparkakkutalot hyvinkin vahvasti. Joulukuun puolessa välissä usein tuntuukin jo, ettei enää yhtään piparkakkutaikinaa meidän keittiöön! No, ennen kuin se hetki koittaa, on hyvä upota sohvan nurkkaan suunnittelemaan tulevia ja siihen tämä Pipari-ihmemaa -kirja sopii paremmin kuin mikään. Rakastan leivontakirjoja ja onkin ihanaa että piparkakuille ja -taloille on oma kirjansa modernilla vivahteella.

Kirjan alusta löytyy heti ohje sekä vaalealle että tummalle piparkakkutaikinalle. Pakko myöntää, etten ole kertaakaan tehnyt itse piparkakkutaikinaa vaan turvautunut aina kaupan valmistaikinoihin. Tänä vuonna ajattelin olla rohkea ja tehdä taikinan itse kirjan ohjeilla. Kirjan alkuun on myös koottu vinkkejä niin paistamisesta kuin taikinastakin sekä talon seinien kiinnittämisestä. Siirapeista ja allergioista on myös oma osionsa. Allergiaosiossa on otettu huomioon myös gluteeniton ruokavalio.

Itse ohjeita kirjassa on paljon. Perus pikkuleivistä aina piparikranssien kautta hulppeisiin piparkakkutaloihin ja piparilinnunpönttöön. Sain ainakin itse paljon vinkkejä uusiin koristeluihin. Kirjan lopussa on myös muutamia kaavoja joita voi suurentaa ja käyttää. Omat suosikkini ovat muiden muassa piparitäytekakku vaahterasiirappikuorrutuksen kera, piparkakkuköynnös sekä maatuskapiparkakut.

Nyt vain jauhot pöllyämään ja joululaulut soimaan. Oiva pikkujoululahja tämä kirja ainakin on!

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »