Pasi Lönn: Poliisiasema

Nuorille ja aikuisille dekkareita kirjoittavana kirjailijana tunnetuksi tullut poliisi, rikosylikonstaapeli Pasi Lönn, esittelee tämänkertaisessa teoksessaan poliisiasemaa. Tai eihän Pasi sitä esittele vaan Reetu, kuusivuotias poliisikoira, yksi Suomen lähes kolmestasadasta sellaisesta.

Reetun kanssa lukija pääsee näkemään mitä poliisien työhön poliisiasemalla, ja hiukan sen ulkopuolellakin, kuuluu. Tutustutaan muiden muassa poliisiaseman asiakaspalveluun, rikostutkinnan tiloihin sekä kuntosaliin ja ampumarataan. Käydään läpi poliisien ajoneuvoja sekä raapaistaan hiukan pintaa erilaisista työtehtävistä. Saadaan siis pieni katsaus poliisien arkiseen, joskin toki tapahtumarikkaaseen aherrukseen.

Poliisiasema on tietopohjainen kuvakirja, joka löytää varmasti lukijansa; poliisifaneja uskoisin riittävän. Kirjasta saa mukavan paketin perustietoa, mutta tekstiä on kuitenkin siinä määrin vähän, että pienempikin jaksaa hyvin kuunnella tai lukutaitoinen itse lukea. Koiran näkökulma taas tuo kirjaan tiettyä hilpeyttä, joten suositus lienee paikallaan niin poliisien kuin koirienkin ystäville lähes ikään katsomatta.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »