Pasi Lönn: Rallitalli

Rallitalli

Rallitalli on sukellus ralliauton elämään. Ensin pohditaan sitä, miten ralliauto syntyy, miten kaiken taustalla vaikuttaa suunnittelu- ja kehitysosasto erittäin salaisine toimineen ja miten parissa kuukaudessa rallitallista ulos kiitää uusia innovaatioita pursuileva huippuluokassaan yli miljoonan euron arvoinen kokonaisuus. Seuraavaksi lähdetään testiajoille, sitten rakentamaan rataa ja lopulta itse asiaan, kilpailemaan. Kun kaikki tämä on ohi, tuhansia ihmisiä työllistävä tapahtuma historiaa, autot palaavat taas kotitalliinsa ja kiertokulku alkaa alusta. Autot puretaan alkutekijöihinsä, jotta kokoaminen voitaisiin taas aloittaa alusta, uusia innovaatioita jatkuvasti etsien.

Itselleni Rallitalli opetti paljon. Oli mielenkiintoista lukea, kuinka monet tavallisten autojen turvallisuus, luotettavuus ja ajettavuus ominaisuudet ovat alun alkaen moottoriurheilua varten kehitettyjä innovaatioita. Tällaisia rallissa koeteltuja teknologian kehitysvoittoja ovat esimerkiksi turvavyöt, nykyiset jarrujärjestelmät ja turvalliset korirakenteet. Lisäksi minua kiinnostivat erityisesti kirjan loppuun kootut poiminnot suomalaisesta rallihistoriasta – vaikka en missään nimessä voi kutsua itseäni moottoriurheilun ystäväksi, pikemminkin päin vastoin.

Viisivuotiaaseen pikkulukijaan teos iski niin ikään, joskin melko erilaisin kriteerein. Eniten kiinnostusta tuntuivat herättävän aukeamat, joilla päästiin tutustumaan autojen teknisiin yksityiskohtiin tai niiden sisällä kulkeviin huoltovälineisiin. Muutaman vuoden nuorempi autofani innostui ihan vaan, koska autot.

Siis suosittelen. Kieltämättä yllättyneenä siitä, kuinka näinkin omasta mielestäni tylsän aihealueen teos lopulta osoittautui melko mielenkiintoiseksi kokemukseksi. Aina oppii uutta.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »