Tiina Kaarela: Puikkomaisterin pipokirja

Puikkomaisterin pipokirja

Puikkomaisterin akatemiassa ei totisesti pää palele, kun Tiina Kaarelan alias Puikkomaisterin uusi kirja tarjoaa neulojille 25 uutta pipomallia. Hänen omintakeisia ohjeitaan on aiemmin nähty Puikkomaisterin sukkakirjassa (2015) ja Puikkomaisterin lapaskirjassa (2016); tämän uuden kirjan esipuheessa Kaarela kertoo, ettei pipojen neulominen ole ollut hänelle itsestään selvä taito, kun tekeleistä tuli säännöllisesti liian pieniä, mutta neulottuaan pipokirjaa varten noin sata (!) päähinettä hän on selättänyt tämänkin ongelman.

Kirjan mallit on nimetty niiden henkilöiden mukaan, joille pipot on suunniteltu, ja jo se yksin antaa lukijalle ja neulojalle mielenkiintoista pohdittavaa. Mukana on meidän tavissuomalaisten lisäksi myös monta uutta suomalaista ja eurooppalaista, joille päähine kylmässä talvessa on varmaakin tärkeä asuste. Malleissa on – tekisi mieli sanoa onneksi – myös melko hillittyjäkin perus­pipoja, joita me hillityt käyttäjät voisimme kuvitella pitävämme, mutta sitten on kaikella tavoin räväköitä päähineitä, joiden sekä käyttäminen että joissakin tapauksissa myös neulominen vaativat rohkeutta. Mutta, jälleen onneksi, heitäkin on! Ja ovathan nämä mallit aika lailla hauskojakin, kuten vaikkapa tunnetun tähtitieteilijän mukaan nimensä saanut Valtaoja, joka on koristeltu reippailla avaruuskuvioilla.

Kaikista malleista on selkeät ohjeet ja ruutumallit niistä, joista ne tarvitaan. Kuten aina näissä käsityökirjoissa, kiinnitän nytkin huomiota lankojen yleiseen saatavuuteen, ja Puikkomaisterin pipokirjan kohdalla voi vain todeta, että nettikauppoja tarvitaan, tai sitten taitoa muuntaa ohjeet toisille langoille, mutta eiväthän nämä tekijät monessakaan tapauksessa ole enää ongelma.

Kirjan kuvat, jotka ovat Susa Junnolan käsialaa, ovat kauttaaltaan tosi kauniita, niiden mallit ihastuttavia, ja erikseen heistä on vielä otettava hurmaava ruttunaamainen koira, jolle ei kylläkään ole pipoa suunniteltu. Kaikilla tavoilla siis kiva kirja, jolle varmasti on kysyntää neulojien keskuudessa!