Tiina Kaarela: Puikkomaisterin sukkasirkus

Puikkomaisteri alias Tiina Kaarela on nimekäs neulesuunnittelija, joka on sulostuttanut meitä jo sukka-, lapas– ja pipokirjoilla. Nyt hän palaa aina muodikkaiden villasukkien pariin, ja voisi melkein sanoa, että maisteri on astunut askeleen eteenpäin, jos ei nyt ihan tohtoriksi niin lisensiaatiksi ainakin. Uuden sirkusaiheisen kirjan mallit ovat nimittäin tarkoitettu etupäässä pidemmälle ehtineille neulojille, niille hardcorepuikkoilijoille, joita Suomessa kyllä riittää. Toisaalta vähemmänkin kokeneet voivat tarttua tähän kirjaan oppiakseen uutta, sillä ohjeet ovat hyvin selkeitä, ruutumallit sopivan kokoisia ja lisäksi mukana on neulekirjoille ihan uudenlainenkin apu eli QR-koodit, joiden avulla pääsee tutkimaan ohjevideoita.

Kaarelan ohjeet ovat tälläkin kertaa räväköitä ja värikkäitä. Hän ei varsinaisesti tunnustaudu hörselöiden, pitsien ja palmikoiden ystäväksi, mutta yllättäen tästä kirjasta löytyy niitäkin: esimerkiksi romanttisen puolen edustajana toimii Sirkusprinsessa Hörtsö -malli, jossa on kaunista balettitossutyyliä, joskin mallin voi toteuttaa myös yksivärisenä. Ihan perinteisiä kirjoneuleitakin löytyy, kuten Tirehtööri ja Lentävät Ladyt, mutta suurin osa sukista sisältää erityyppisiä ja uudenlaisia rakenteita. Bonuksena sukkien lisäksi on vielä tarjolla pohjoisessa ilmanalassa tarpeelliset eläintenhoitajan villahousut!

Reippaiden malliensa ohella kirja toimii eräänlaisena Puikkomaisterin neuleakatemiana, sillä siitä voi oppia monenlaisia uusia tekniikoita kantapäihin ja kärkiin. Lisäksi malleja ei juurikaan ole neulottu perinteiseen tapaan viidellä puikolla, vaan on käytetty esimerkiksi pyöröpuikkoja tai kolmea puikkoa, mutta toki ohjeet voi halutessaan tehdä perinteisestikin.

On mukavaa, että tämä hulvaton sukkasirkus on saapunut kaupunkiin!