Riina Katajavuori ja Salla Savolainen: Pulmu asuu

Pulmun kotona on laatikko, iso laatikko. Siitähän voisi rakentaa vaikka talon ja sinne voisi muuttaa. Eli tuumasta toimeen; äidin ja isän avustuksella valmistuu Pulmulle ihan oma koti, jossa siivota, lueskella, tutkia aarrearkkua ja jonne kutsua vieraita. Siis jossa asua.

Riina Katajavuoren kirjoittama ja Salla Savolaisen kuvittama Pulmu-sarja saa Pulmu asuu -teoksen myötä jo kolmannen osansa. Tämä oli ensimmäinen, johon itse tutustuin, mutta niin oivallinen, että mitä luultavammin tulee tutustuttua myös niihin aiempiin.

Ensin ajattelin, että 2,5-vuotias olisi jo ylittänyt Pulmu-iän, mutta hän halusikin kuulla tämän heti ensilukemalta kolme kertaa peräkkäin. Toimii siis mainiosti ainakin tähän ikään asti. Ja nuorempia lukijoita ajatellen kirjan paksut sivut takaavat hiukan kovakouraisemmankin lueskelun onnistuvan hyvin.

Kuten monet mielestäni toimivat lastenkirjat, myös Pulmu asuu viehättää minua realistisuudessaan. Juuri tällaisista leikeistä lapset pitävät, juuri tällaisia asioita he puuhailevat. Ja luultavasti juuri siksi kirja miellyttää myös kohderyhmäänsä. Kotileikki on aina muodissa.

Suosittelen!