Tuula­-Liina Varis: Rakas

Rakas

Rakas – ihana nimi kirjalla! Niin, sillä lukevalle ihmiselle kirja on rakas. Tämäkin kirja.

Heti alussa esitellään kirjan päähenkilö, Iiris. Hän on saanut potkut! Tai kuten kauniisti kerrotaan, niin eläkejärjestelyjen myötä hän on päässyt eläkkeelle. Nykyajasta mennään sitten aikojen alkuun, kun Iiris oli pieni tyttö.

Iiris menettää vanhempansa auto-onnettomuudessa ja hän joutuu tätinsä Ellenin holhoukseen, kasvattitytöksi. Ellen on vanhapiika, joka elää aina oikein, tekee kaiken oikein ja Iiris kasvaa tiukassa komennossa. Hän ei saa rakkautta, ei lämmintä huolenpitoa. Se tuntuu surulliselta. Ajallisesti Iiriksen lapsuus sijoittuu 1950-luvulle.

Iiris on sellainen hahmo, jonka mukaan lukija tempautuu ja elää koko kirjan matkan hänen mukanaan. Koulunkäynnit, kesätyöpaikat, ystävyyssuhteet ja rakastumiset. Rakas on Rauli, vaikka hän seurusteleekin Riston kanssa niin vakavasti, että menee naimisiin asti. Eroaa ja taas elämä jatkuu.

Elleniin hän ei pidä mitään yhteyttä. Ei ole mitään syytä, sillä hän vain aina pelkää, että Ellenillä ei kuitenkaan ole mitään hyvää sanottavaa. Eräänä päivänä hän saa tietää, että Ellen on sairaalassa, vakavasti sairaana ja hän on ainoa sukulainen. Lopulta tulee se hetki, kun käydään läpi yhtä sun toista, molempien elämästä.

Tuula-Liina Variksen teksti on eloisaa ja suoraa, rikasta ja sellaista, jota vaan lukee mielellään. Hän esittelee henkilöt niin, että niistä tulee tuttuja, aivan kuin oppisi oikeasti tuntemaan heidät. Suorastaan niin, että kun kirja loppuu, tulee jonkinlainen ikävä.

Rakas on paitsi ihana luettava kirja, niin äänikirjana myös upea kuunneltava, sillä sen on lukenut Seela Sella.