Tuomas Vimma: Raksa

Tämä kirja oli lukunautinto vertaansa vailla. Huolimatta siitä, että rakennusala on minulle varsin tuntematon alue, Tuomas Vimman Raksa oli käsittämättömän hyvä kirja. Vimma vie lukijaansa sellaisella vauhdilla ja vimmalla, että suorastaan hengästyy, mutta haluaa koko ajan lisää.

Päähenkilö on Sami. Ystävänsä avustuksella hän pääsee maineikkaaseen rakennusalan firmaan töihin ja saa pomokseen raudanlujan naisihmisen. Danika ohjaa perheyritystä niin tiukoin ottein, ettei kenelläkään ole mielessä vastustaa häntä. Samia varoitetaan Danikasta, mutta Sami osoittautuu mieheksi, joka ei peliä pelkää. Sami hoitaa asiansa varmoin ottein ja välillä ihan säkällä. Niin hyvin, että ansaitsee Danikan luottamuksen.

Sivuhenkilöitä on ja he ovat ihan omaa luokkaansa. Samilla on ystävä Peppi ja heidän suhteensa on liikuttavan hyvä tarina miesten välisestä ystävyydestä. Samin naissuhteet ovat luku sinänsä, mikä antaa kivan ja jännittävän vivahteen, kuinka kiireinen mies niistä selviää.

Raksalta raksalle mennään ja niin moninaisia ongelmia tulee vastaan, että jos burn out kolkuttelee kirjan henkilöitä, niin lukijallakin sydän hakkaa tavallista tiheämmin. Töitä painetaan ilman vapaapäiviä, tupakkaa palaa ja drinkkejä. Valot palaa toimistossa myöhään, kun lasketaan soppareita.

Jos on lukenut edelliset Tuomas Vimman kirjat, niin ehdottomasti kannattaa lukea tämäkin. Vimman tyyli on vain niin huikea. Luin tämän kirjan samalla vauhdilla kuin sen juoni kulki. Edellisiin kirjoihin verrattuna Raksa on kyllä ehdottomasti kiltein ja sanoisinko vähemmän snobbaileva. Jos aluksi kaipasin sitä, niin kirjan edetessä se ei enää haitannut, sillä Vimmaan uppoaa.

Raksa on kirja, jota ihan käsi sydämellä suosittelen miehille! On se niin miehinen juttu. Silti, naisetkin varmasti löytävät sen, sillä onhan toinen päähenkilö nainen, jolla on kaikki valta.