Tuomas Vimma: Ruutukymppi

Ruutukymppi vie lukijan taas Hyperborean rakennusfirmaan, johon sai hyvän tuntuman jo Tuomas Vimman edellisessä kirjassa Raksa. Sen johtaja Danika ja hänen ”oikea kätensä” Sami ovat edelleen kirjan avainhenkilöt. Heti alussa tulee selväksi, että heitä pyydetään Uskomaton Urakka -nimiseen tositelevisio-ohjelmaan, jossa remontoidaan asuntoja uuteen uskoon. Danika torppaa tämän jo ajatuksen asteelle.

Hyberboreassa riittää rakennusprojekteja ihan riittävästi, kun kuvioihin hiipii hollantilainen arkkitehti, joka alkaa sekoittaa Danikaa. Sen sijaan Sami tapaa Ladan, joka on kyseisen tositelevisiofirman ”assari” ja saa kuin saakin houkuteltua Samin suostumaan uskomattomaan televisiotuotantoon, ehkäpä hiukan naisellisia avuja hyödyntäen.

Siitä sitten alkaakin sellainen pyöritys, että kirjaa ei voi laskea käsistään, ennen kuin uskomaton keikka on ohi. Kuinka Sami ottaa vapaata Hyperboreasta – ja Danikasta – hommaa työmiehet ja alkaa hommiin. Siinä missä Sami tekisi kaiken kunnolla alusta loppuun asti, tositelevisio vähän suorisi sieltä täältä. Kommelluksilta ei siis voida välttyä.

Tuomas Vimman tyyli on pettämätön. Asiat sanotaan niin kuin ne ovat ja sanavarasto on ehtymätön. Ja jos ei ole koskaan mieltynyt tositelevisio-ohjelmiin, niin nyt vieläkin vähemmän.

Niin, ja kyllä, haluan ehdottomasti jatko-osan, sillä vielä on ainakin yksi luu purematta!