Tuomas Vimma: Koodinimi Taïga

Tuomas Vimma esitteli meille kirjassaan Vasen ranta suomalaisen Katariinan; ja niin on kiva tavata taas Katariina tässä uudessa kirjassa Koodinimi Taïga.

Nyt Katariina on piilossa Korsikan vuoristossa, sillä hänen ei ole turvallista liikkua missään. Hänen odotellessaan rauhallisempia aikoja, hän saakin vieraita, joita ei ota tuttavallisesti vastaan. On aika vaihtaa maisemaa. Edellisestä kirjasta tuttu Camille lähtee mukaan ja huima seikkailu alkaa. On pakko lähteä, sillä Katariinan perässä on palkkatappaja, Ranskan presidentin toimesta.

Heti alkuun kerrotaan lyhyt elämäkerta toisesta palkkatappajasta, Érinyestä. Kuka hän oli ja miten ja miksi tästä naisesta tuli se, mikä hän nyt on. Hänen tehtävänään on hoidella terroristi Le Renard, joka on vankilassa odottamassa oikeudenkäyntiä.

Katariina taas haluaa vapauttaa Le Renardin ja siihen hänellä on painava syy. Le Renard on hänen isänsä. Camille ei millään jaksaisi olla mukana, sillä on niin pitkään ollut vaiheessa, jossa ollaan paossa jonnekin ja saa varoa ja olla hollilla siitä, onko joku kintereillä.

Tapahtumat sijoittuvat Korsikan lisäksi Belgiaan ja Ranskaan eli puitteet ovat hyvinkin eurooppalaiset, mutta mieli ja väliheitot hauskan suomalaisia. Tykkään Tuomas Vimman tyylistä, siitä että hän kirjoittaa niin uskottavasti, jolloin huomaa, miten taustatiedot ovat kunnossa. Huolella luotua jännitystä!

Tämä kirja on sellainen paketti, että siitä piisaa melkoinen annos jännitystä, mutta myöskin huumoria on joukossa. Ihan mielikuvituksellisia käänteitä ja mikä ihan superia, niin tässä kirjassa naiset ovat vahvoja, viisaita ja viehkeitä!

Kyllä vaan jään odottamaan seuraavaa…