Philip Pullman: Rehti mies Jeesus ja kieromieli Kristus

Osta kirja itsellesi

(Kirjavinkit.fi saa komission linkkien kautta tekemistäsi ostoksista.)

Philip Pullman liittyy Jeesuksen tarinan uudelleenkirjoittaneiden kirjailijoiden joukkoon tällä teoksella, jonka lähtöidea on hivenen villi: entäs jos Maria synnyttikin kaksoset? Toinen lapsista oli tuttu Jeesus, toista taas alettiin kutsua Kristukseksi. Vasta myöhemmin, Jeesuksen kuoltua ristinkuoleman, historia unohti veljen olemassaolon ja nimet yhdistyivät tarkoittamaan samaa henkilöä.

Vai unohtiko historia? Kävikö kuitenkin niin, että joku kirjoitti historian unohtamaan Kristuksen, jotta Jeesuksesta saatiin sopivan eeppinen sankarihahmo ja perusta vahvalle kirkolle?

“Jeesus on historia, ja sinä olet totuus”, muukalainen sanoi. “Mutta aivan niin kuin totuus tietää enemmän kuin historia, sinunkin täytyy olla viisaampi kuin veljesi.”

Universumien tomun lukeneille Pullmanin uskonnolliset kannat eivät tule yllätyksenä. Ne käyvät ilmi hyvin vahvasti kirjan avainkohdista. Ensimmäinen on Kristuksen puhe Jeesukselle, kun Jeesusta vetäytyy erämaahan mietiskelemään (ei se Saatana ollut, joka Jeesusta erämaassa kiusasi), toinen on Jeesuksen monologi Getsemanen puutarhassa.

“Herra, jos uskoisin sinun kuuntelevan, rukoilisin ennen muuta, että jokainen sinun nimessäsi perustettu kirkko pysyisi köyhänä, vaatimattomana ja vailla valtaa. Ettei se voisi käyttää mitään muuta kuin rakkauden mahtia.”

Rehti mies Jeesus ja kieromieli Kristus on oiva kuvaus miehestä Kristus-hahmon takana, toisenlainen näkökulma Jeesuksen ihmetekoihin ja oivaltava havainnollistus siitä, miten uskonnolliset totuudet syntyvät. Evankeliumitkin ovat yhdenlainen totuuden voitto historiasta, sisältäväthän ne keskenään ristiriitaista ja toisaalta selvästi fiktiivistä aineistoa. Tämä kirja kertoo yhden muunnelman siitä, miksi näin voi olla.

Suosittelen. Kirja oli vakava, toisaalta hauska. Minusta tämä kuva Jeesuksesta oli hyvä, lämmin. En usko, että tämä välttämättä kenenkään uskoa Jeesukseen loukkaa, Pullmanin piikit ovat kohdistettu yksinomaan kirkollisiin instituutioihin ja varsinkin katoliseen kirkkoon – ja siihen kritiikkiin minun ainakin on tavattoman helppo yhtyä.

Mielenkiintoista oli törmätä ajatukseen Jeesuksen veljestä toistamiseen lyhyen ajan sisällä. Hiljattain lukemani Graham Joycen Requiem esitteli samantyylisiä ajatuksia.

Mikko

Kirjavinkkien päätoimittaja Mikko Saari lukee kirjoja laajasti, mutta enimmäkseen uusia naisten kirjoittamia kirjoja. Mikko pelaa monimutkaisia lautapelejä ja päätoimittaa Lautapeliopasta. Työkseen Mikko tietää WordPressistä kaiken, mitä tietää tarvitsee. Instagramissa Mikko on @mikko_lukee. Kaikki vinkit »

Tilaa Kirjavinkit sähköpostiisi

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 294 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!

Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa. Kirjavinkit.fi:n rekisteriseloste.

Aikaisempia kirjavinkkejä

Ladataan lisää luettavaa...