Sujata Massey: Rei Shimura Havaijilla

Tämä on viimeinen Rei Shimura -romaani, aikaisemmin sarjassa on ilmestynyt yhdeksän kirjaa. Sujata Massey asuu nykyisin USA:ssa ja on itse intialaissaksalaisesta perheestä, syntynyt Englannissa ja asunutkin välillä Japanissa. Monikulttuurinen kirjailija, joka käyttää mainiosti hyväkseen tietojaan ja kokemuksiaan myös kirjoissaan sekä niiden taustatutkimuksissa.

Kaikki Rei Shimura -kirjat ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, joskin samat tärkeimmät päähenkilöt esiintyvät useammassakin teoksessa. Rei on nuori nainen, joka asuu USA:ssa ainakin suurimman osan aikaa, mutta matkustelee ja asuu välillä Japanissa. Työkseen hän välittää ja arvioi japanilaista antiikkia sekä Japanin että USA:n markkinoille. Hän joutuu useimmiten vahingossa sotkeentuneeksi erilaisiin rikoksiin, joita sitten selvittää aluksi amatöörinä ja sittemmin lähes ammattilaisena.

Kirjojen hyvänä puolena on suhteellinen väkivallattomuus ja älykkyys sekä japanilaisen kulttuurin tekeminen tunnetummaksi. Itse kuvittelen suurimman lukijakunnan olevan amerikkalaisia ja heille nämä tuntuvat olevankin erityisesti suunnattuja. Muun muassa kertomukset japanilaisten integroinneista leireille toisen maailmansodan aikana ei liene kovin tunnettua vieläkään, ei myöskään ikivanha ja erilainen kulttuuri, kohteliaan monimutkaiset puhuttelu- ja käytöstavat sekä monet muut tapahtumien ohella esiin tulevat piirteet.

Tässä viimeisessä kirjassa Rei Shimura, tai oikeastaan hänen isänsä, saa tietää uudesta suvun jäsenestä, jonka syntymäpäiville he matkaavat Havaijille. Rein serkku on taloudellisissa vaikeuksissa, hänen poikaansa puolestaan syytetään vakavan maastopalon sytyttämisestä. Rei alkaa tarmokkaasti selvitellä varhaisia salaisuuksia ja asiat selviävätkin erikoisella tavalla. Aikaisemmin Reihin tutustuneet saavat ehkä myös kuulla jo odotetun uutisen.

Itse pidän näitä Rei Shimura -kirjoja keveänä kesäisenoloisena lukemisena muiden dekkareiden ohessa. Suosittelen kaikille älykkäiden ja lähes väkivallattomien jännäreiden ystäville sekä Japanista ja sen kulttuurista kiinnostuneille. Paras on tietysti aloittaa ensimmäisistä kirjoista, mutta kaikki voi todella lukea erikseenkin ja missä järjestyksessä tahansa. Mukavan erilaista kerrontaa ja kulttuuria, näihin kirjoihin jää helposti kiikkiin. Helppolukuista, mutta tarkkaan mietittyä asiaa. Suomentajalle pienet miinukset siitä, että monet sanonnat eivät ole kääntyneet luontevalla tavalla suomeksi…