Petri Laukka: Remu ja Hurriganes Kekkoslovakiassa

Tämä kirja kertoo Remusta ja Hurriganesista. Se ei ole tavanomainen rock-tarina vaan katsaus myös suomalaiseen yhteiskuntaan, siihen aikaan kun Hurriganes oli voimissaan.

Petri Laukka väitteli filosofian tohtoriksi Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta. Väitöskirjan aihe oli Hurriganes 1970-luvun suomalaisena kulttuurin tuotteena, tekijänä ja nostalgiana. Tämä kirja on tehty tuon väitöskirjan pohjalta.

Hurriganes -ajan eläneenä sitä kerää tästä kirjasta ensisijaisesti ”rusinat pullasta” eli lukee vain ne kohdat, jotka kertovat Remusta ja Hurriganesista. Toki kirjassa on paljon muutakin, kertoohan se kuvaamastaan ajasta, Hurriganes -ajan yhteiskunnasta.

Miten Hurriganes valloitti ihmiset ja mitä se jätti jälkeensä? Kuinka tuo nostalgia nyt vyöryy ylitse? Teos nostaa esiin monia kiinnostavia asioita tuon ajan yhteiskunnasta, miten se oli erilainen kuin nykyinen. Koska kyse on kuitenkin väitöskirjasta, se luonnollisesti tulee esiin, eikä jaksa kaikilta osin suomi-rockista kiinnostunutta innostaa.

Haluan uskoa, että jos joku tykkää lukea yhteiskunnallista väitöskirjaa, siitä kirjoitettua kirjaa ja kiinnostuu sen myötä Hurriganesista, niin se on voitto kotiin!