Marianne Power: Rikkaaksi, hoikaksi, naimisiin

Rikkaaksi, hoikaksi, naimisiin

Nämähän ne self help -kirjallisuuden avainlupaukset ovat: kuinka saat varallisuutta, kuinka laihdut, kuinka löydät rakkauden. Toimittaja Marianne Power koki puutetta näistä osa-alueista jokaisella ja pohti, löytyisikö self helpistä ratkaisu.

Syntyi projekti, jonka aikana Power aikoi vuoden ajan käyttää aina kuukauden kerrallaan yhden self help -kirjan parissa ja seurata kirjojen ohjeita ja katsoa, miten käy.

Projekti vei Powerin laskuvarjohyppäämään, talviuintiin, alastonjoogaan, stand up -lavalle, pyytämään tuntemattomia treffeille bisnesaamiaisella ja moneen muuhun yllättävään tilanteeseen. Mutta paraniko velkainen rahatilanne, löytyikö rakkautta ja selvisivätkö mielen lukot? Sen saat lukea itse.

Rikkaaksi, hoikaksi, naimisiin : Yhden naisen yritys selvittää, onko self help -oppaista apua elämänmuutokseen käy läpi monenlaista self helpiä. Mukana on klassikoita, kuten Rhonda Byrnen täysin höpö Salaisuus, Tony Robbinsin Vapauta sisäinen voimasi ja sen ympärillä toimiva kulttimainen vouhotus, Eckhart Tollen Läsnäolon voima ja monia muita.

Powerin heittäytymistä aiheeseen ei voi kuin ihailla, vaikka tulokset ovatkin paikka paikoin hurjia. Projekti ei välttämättä innosta kokeilemaan itse perässä, sen verran raskaaksi se käy ystävyyssuhteille ja muulle elämälle. Lukijalla on kuitenkin hauskaa ja siinä sivussa saa ehkäpä jokusen oivallisen tiivistyksen self help -kirjallisuuden parhaista paloista ja hyvää näkökulmaa siihen, miten elämänsä kannattaa lopulta järjestää.

Rikkaaksi, hoikaksi, naimisiin on hauska ja vähän huomaattomasti aika syvällinenkin kirja.