Peter James: Rikoksen merkit : Roy Gracen ensimmäinen tapaus ja muita tarinoita

Rikoksen merkit

Dekkarit on kirjallisuudenlaji, joka tuntuu olevan Suomen kirjamarkkinoilla yliedustettuna. Olen viimeisen vuoden aikana käynyt aika paljon lävitse genreä, ja kuullessani Peter Jamesin kirjasta kiinnostuin heti.

Syy kiinnostukseen ei ollut se, että häntä markkinoitiin Brittien ykkösdekkaristiksi. Itse asiassa ennen tätä en ollut lukenut häneltä yhtään mitään. Kiinnostukseni sen sijaan herätti se, että kyseessä oli novellikokoelma. Dekkarien arvoitusten tarjoaminen novellimitassa kuulostaa varsin erikoiselta, eikä vastaavaa ollut tullut vastaan aiemmin. Peter James on sijoittanut tähän noin 350 sivun kirjaan kolmekymmentä rikosnovellia.

Kokoelma kattaa useita teemoja, joista osassa on mukana yliluonnollista maustetta. Kokoelmassa on myös kaksi novellia, joissa esiintyy Peter Jamesin jännityskirjahahmo Roy Grace. Muuten novellit eivät ole sidoksissa toisiinsa.

Kaiken kaikkiaan kokoelman novellit edustavat varsin laajaa kirjoa dekkarikirjallisuuden perusasetelmista. Itseäni kokoelmaan eksyneet kummitusjutut eivät häirinneet, ne päinvastoin tuntuivat kokoelman vahvimmalta osalta. Kaikki novellit ovat tarpeeksi mielenkiintoisia, että ne viihdyttävät, mutta aivan täydellisesti sisältö ei istu formaattiin: uskon että monet tarinoista toimisivat paremmin laajennettuina.

Lisää Peter Jamesia on luvassa jo syksyllä, sillä Minervan kustannusohjelmasta löytyy kirja Kuolemaan asti sinun. Se on jo kahdestoista osa Roy Grace -sarjassa.