Heikki Nevala, Anni Nupponen ja Shimo Suntila (toim.): Ruumiittomat : Suomalaisia aavenovelleja

Kummitusjutut ovat klassikkoviihdettä. Osuuskumman Ruumiittomat-antologia on neljäntoista aavenovellin kokoelma, jossa pääsee nauttimaan kummitusjutuista koko rahan edestä. Kirjoittajat ovat pääasiassa tuttuja nimiä Osuuskumman muista antologioista ja suomalaisesta spefi-skenestä.

Tylsää saman aiheen toistoa ei kuitenkaan ole luvassa, sen verran erilaisia ovat nämä kummitukset ja tarinoiden puitteet: mukaan mahtuu niin perinteisempiä kummitteluja kuin scifi-juttuja ja vähän erikoisempiakin kummitusjuttuja. Toisissa tarinoissa henget ovat vahvemmin läsnä, jopa päähenkilöinä, toisissa taas novellin luettuaankaan ei oikein tiedä, mitä tarinan kummituksesta ajatella.

Novelli on sinänsä varsin sopiva mitta hyvälle kummitusjutulle. Kotimaisuus on myös valttia: jotenkin kauhujutuissa suomalaisuus on selvästi plussaa, vaikka kaikki tarinat eivät Suomeen sijoitukaan. Kokoelman laatukin on varsin tasaista: toki kullakin on omat suosikkinsa, mutta mielestäni kokoelmaan ei ole mahtunut mukaan selvästi heikompia lenkkejä. Suosittelen lämpimästi kummitusjuttujen ystäville.