Piia Kleimola ja Tarja Tornaeus: Sanojen liike : Kirja uudistajalle

Sanojen liike

Tämä kirja on nam! Olen aina tykännyt sanojen liikkeestä! Lukeminen ja sanojen tärkeys, miten ne asetellaan ja miten niiden kanssa voi jopa leikkiä ja ennenkaikkea, miten paljon lukeminen on auttanut minua elämässäni. Se on ollut selviytymiskeino nro 1.

Lisäksi se, että uudistaminen on niin hyvä juttu. Miksi kaiken pitäisi aina mennä niin kuin ennenkin eli kun on aina tehty näin, niin tehdään edelleen. Itse kyllästyn nopeasti kaikkeen ja haen uusia keinoja tehdä asioita ja kun jonkun uuden tavan oppii, niin siitähän riemastuu.

Tarja Tornaeus ja Piia Kleimola varsin elävästi kertovat tässä kirjassaan miten asioita voi tehdä eri tavoin, miten kulttuuri on tärkeää ja miten siitä pääsevät nauttimaan kaikki. Aika lailla on hauskaa sekin, että vaikka on ihmisiä, jotka eivät harrasta “kulttuuria”, koska käsittävät sen hyvin suppeasti, niin kyllä heille silti tuotokset kelpaavat.

Kirjaa siivittää innostus, että kuinka on kivaa suunnitella, toteuttaa ja tuottaa. Kun on se suuri into asioita kohtaan, hyvä porukka ja iloinen mieli, niin saadaan aikaan kaikkea kivaa ja antoisaa.

Tarja ja Piia vuorottelevat, aivan kuin keskustelisivat kirjassaan. Tarja kertoo kustannustoiminnasta ja se sisältääkin kaikkea todella paljon. Eritoten siitä, miten on voinut toimia omalla tavallaan ja saanut mittavan porukan ympärilleen jakamaan ideoita ja niiden toteutusta. Jopa niin, että kun hän halusi myydä kustantamon, niin kirjailijat ostivat sen! Piia kertoo hyvin kattavasti kulttuurihyvinvoinnista, siitä mikä merkitys sillä on ihan kaikille.

Kirja sopii kaikille, joka alan toimijoille ja etenkin niille, jotka eivät niin sanotusti kulttuuria harrasta, sillä tässä opuksessa kerrotaan sekin, miten kulttuuria voi harrastaa ihan huomaamatta.