Sirpa Kivilaakso: Satukuningatar Anni Swan : elämä ja teokset

Satukuningatar Anni Swan

Anni Swan oli ja on edelleenkin eräs arvostetuimpia lasten- ja nuortenkirjai­lijoita Suomessa. Hänen kirjojaan on tähän mennessä myyty yli miljoona kap­paletta vuosien varrella. Kirja on tutkijan ja asiantuntijan kokoama elä­mäkerta Anni Swanista, mutta samalla myös analyysi hänen tuotannostaan, sen merki­tyksistä ja symbolismista.

Kirjailijan lahjakkuus näkyi jo hyvin nuorena. Hänen tuolloin metsässä ja luon­nossa viettämänsä aika ilmenee myöhemmin erityisesti saduissa ja tarinoissa. Myöhemmät elämänvaiheet taas ovat pohjana lähinnä nuortenkirjoissa, hie­man muunneltuna toki. Anni oli lahjakas myös koulussa ja halusi opiskella lisää – hän oli eräs harvoista tuolloisista naisylioppilaista. Hän opiskeli myös Helsingin yliopistossa, mikä oli naisille erittäin harvinaista.

Opiskelujen ohella hän tutustui tuolloiseen maan nouseviin lahjakkuuksiin; runoilijoihin, taiteilijoihin, säveltäjiin sekä vietti aikaansa heidän kanssaan. Nai­sen kuitenkin odotettiin käyttäytyvän hillitysti ja niin hän tekikin. Sekä Eino Leino että Otto Manninen piirittivät Annia vuosia. Lopulta hän päättikin sol­mia Otto Mannisen, runoilijan ja kääntäjän, kanssa yhdenvertaisen kumppa­nuusavioliiton. Nämä suhteet ja pohdinta naisen asemasta, tunteista sekä elämästä tulevat vertauskuvallisina esiin myös saduissa ja tarinoissa.

Kirjassa käydään läpi Swanin satuja eri lehdissä, muun muassa Pääskysessä, joka oli tuolloin tärkeä lastenlehti ja jonka päätoimittajanakin hän ehti toimia sen loppuun asti. Lisäksi kerrotaan taustaa lasten- ja nuortenkirjoista. Esille tulevat muun muassa Iris rukka, Tottisalmen perillinen, Pauli on koditon, Arnellien perhe ja muut klassikot, jotka lähes jokainen meistä lienee jossain vaiheessa lapsuuttaan lukenut. Näissä hän toi esille myös tuolloin uusia ja erilaisia naisen ja perheen malleja, paljasti luokkaeroja ja kritisoikin lievästi eräitä asioita.

Swan oli tuottelias kirjailija, vaikka samalla hoiti perhettä, lapsiaan ja miestään sekä järjesteli kodin toimintoja. Mannisen ja Swanin suhde oli paitsi rakkautta, myös toveruutta ja yhteistyötä, inspiraatioita ja konkreettistakin kirjoitusapua. He eivät pelänneet tarttua myös muuhun työhön; rakas kesäpaikka Kotavuori saa ison sijan heidän elämässään sen lopulta tultua valmiiksi.

Kirja on huolella laadittu elämäkerta, lämmin ja samalla analysoiva kerronta viehättävät lukijaa. Anni Swanista tulevat esille myös vähemmät tunnetut puolet; luonnonsuojelu ja luonnon rakastaminen sekä jonkinasteinen esifemi­nismi, naisten aseman korostaminen ja naisten oikeuksien puolustaminen. Kirjassa on mukana hyvä bibliografia sekä kuvitus, joka koostuu satujen upeasta kuvituksesta, kirjojen kansista ja vanhoista valokuvista. Erityisen kaunis on muuten kirjan kansi – siitä erityismaininta!

Pidin itse tästä elämäkerrasta ja suosittelen kaikille Anni Swanin tuotantoa lukeneille, mikäli taustatiedot kiinnostavat. Itselleni tässä oli melko paljon uuttakin asiaa. Mainiosti koottu esitys Satukuningattaren laajasta tuotannosta ja värikkäästä elämästä, lämmin ja kaunis kuten hänen kirjansakin.