Faina Goberstein ja Simona Merchant­Dest: Saumatonta neulontaa : uudet tekniikat käyttöön

Kustannusosakeyhtiö Minerva on julkaissut viime vuosina useita mielenkiintoisia neulekirjoja, ja käsillä oleva teos on jälleen yksi sellainen. Onhan saumojen ompelu ja neulekappaleiden viimeistely monelle neulojalle työn ikävin vaihe, joten Simona Merchant­-Dest ja Faina Goberstein neuvovat tässä kirjassa, miten se vältetään.

On heti sanottava, että kirjan takakannen teksti pitää paikkansa: ”opi enemmän kuin vain perusteet”. Tämä ei nimittäin todellakaan ole mikään alkeiskirja, vaan vaatii käyttäjältään neuletekniikoiden, sanaston ja ohjeiden lukemisen perustaitoja. Mutta jos ne ovat suurin piirtein hallussa, on tästä kirjasta paljon iloa.

Merchant-­Dest ja Goberstein antavat ohjeet sekä tavanomaisempaan alhaalta ylös kuin myös ylhäältä alaspäin neulomiseen. Kirjassa neuvotaan tarkalleen työn kulku alkaen mallitilkun neulomisesta, minkä avulla omankin neuleen suunnitteleminen on jos ei nyt ihan helppoa niin kuitenkin mahdollista. Laajahkon teoriaosuuden jälkeen annetaan sitten yhdeksän kaunista mallia pitsi­, palmikko­ ja pintaneuleista, joissa on käytetty saumattoman neulomisen tekniikkaa. Kokoja malleissa on ilahduttavan runsaasti. Ohjeissa käytetyt langat ovat sellaisia, että niitä saa käsittääkseni Suomessa ainakin nettikaupoista; kirjan lopussa on lueteltu muutamia kotimaisia jälleenmyyjiä. ­

Rehellisesti sanottuna mallit ovat sen verran monimutkaisia, ettei niitä ihan helposti toteuteta tv:tä katsellessa, mutta esimerkiksi kirjan viimeinen malli oli niin kaunis, että sormiani alkoi välittömästi syyhytä.

Kirjan ulkoasu on kaunis ja selkeä. Suomennos on jälleen kerran Kristel Nybergin asiantuntevaa käsialaa. Suosittelen hardcoreneulojille!