Juha Metso ja Vesa Sirén: Sielun Veljet : kuvat

Sielun Veljet – legenda jo nyt. Energiaa, muuntautumiskykyä, visuaalisuutta, aina jotain uutta ja yleensä ennenkuulumatonta ja -kokematonta. Kirja välittää poikkeuksellisen hyvin yhtyeen tietä aina sen syntymästä lähtien viralliseen hajoamiseen, sen jälkeisiin satunnaisiin keikkoihin, salaisiinkin sellaisiin, sekä uuteen tulemiseen. Nouseeko Siekkarit ehkä vielä kerran?

Kirja on koostettu yhtyeen jäsenten haastatteluista sekä eri arkistojen syvyyksistä. Tulos on hyvä. Haastatteluhetket on litteroitu riittävän lyhyiksi ja aikajana on tarpeeksi tarkka sekä toimiva. Yhteistyökumppanit, ystävät sekä muut muusikot saavat myös sopivasti äänensä ja mielipiteensä kuuluviin.

Yleensä haastattelukirjat tapaavat olla hieman joustamatonta luettavaa, mutta tämä vie mennessään. Juha Metso on seurannut yhtyettä kuvaajana koko sen aktiiviuran ajan ja hän on valinnut kirjaan unohtumattomimmat otoksensa. Kuvat ovat ainutlaatuisia ja ne on todella itse nähtävä.

Kirja valottaa oikeastaan koko Suomi-rockin historiaa samalla kertoen Sielun Veljien tarinaa. Ohessa toki kulkee mukana koko maan kulttuuri-ilmapiiri; mitä on menossa, mitä hyväksytään ja mitä vastaan kullakin vuosikymmenellä taistellaan. Hupiakin riittää, sekä musiikin tekemisestä että keikoista, äänityksistä ja kiertueista sekä mediakohusta milloin minkäkin asian osalta. Varsinaista diskografiaa kirja ei sisällä, lopussa on lyhyesti tuotanto-osio, jossa kerrotaan eväät lisätietojen hankkimiseksi.

Kirjan ulkoasusta sen verran, että kuvia jo kehuinkin, mutta tekstiosuudet olisi voinut ehkä sijoittaa vähän selkeämmin ja käyttää jämäkämpää graafista otetta. Nyt teksti on hiukan pötkömäistä, vaikka haastattelupätkiä on todella runsaasti. Sisältö tietenkin ratkaisee ja se on pääasia, veikkaisin vuoden parhaaksi kotimaiseksi musiikkikirjaksi.

Suosittelen jokaiselle Suomi-rockista ja sen historiasta kiinnostuneelle, Sielun Veljien ystäville sekä musiikin suurkuluttajille. Parhaimmillaan kirja on pätkissä luettuna sekä samalla aiheeseen sopivia tallenteita kuunnellen.

1. Hassisen konetta fanitin aikoinaan 80-luvulla, mutta tämä Ismon seuraava bändi meni silloin jotenkin ohi korvien ja nyt vasta tällä vuosituhannella on tullut sitäkin kuunneltua.