Tiina Nopola: Siiri ja lumimies

Tiina Nopolan kirjoittama Siiri-tytöstä kertova kuvakirjasarja on edennyt kymmenenteen osaansa. Itselleni tämä oli kuitenkin vasta ensimmäinen lukemani Siiri-kirja, vaikka sarjasta olinkin kuullut jo kauan sitten.

Siiri haluaa lähteä hiihtämään. Isä taas haluaa lukea lehteä ja kolme Otto-poikaa taas haluavat laskea pulkkamäessä. Siiri lähtee sitten yksin ja uskoo löytävänsä metsästä lumimiehen, josta lehdessä kerrottiin. Hän eksyy metsään, mutta onneksi pikku-Otto lähtee perään ja he näkevät yhdessä ihan varmasti lumimiehen.

Tämä oli kyllä aika hyvä uusi kirjatuttavuus. Tarina oli hauska ja hahmoilla oli samankaltaisia piirteitä kuin muilla Nopoloiden kirjoittamien kirjojen hahmoilla. Esimerkiksi Siiristä tuli vähän mieleen Vilttitossu…. Olen myös alkanut tykästyä entistä enemmän Mervi Lindmanin kuvitukseen: se on juuri sekä lastenkirjoihin että minun makuuni sopivaa. Tällä perusteella voisin siis lukea enemmänkin sarjan kirjoja, joten täytyy pitää se mielessä seuraavalla kirjastoreissulla.