Matias Nopola, Sinikka Nopola, Tiina Nopola ja muut: Risto Räppääjä maalla, merellä ja ilmassa

Luettuani vinkkarimme Tuijan arvostelun Sinikka ja Tiina Nopolan muistelmateoksesta Siskossyndrooma, minussa heräsi kiinnostus Risto Räppääjää kohtaan. Aiemmin en ole tällaista tuntenut, mutta nyt aikomuksenani on lähitulevaisuudessa kokeilla, kuinka tuo toimisi pienelle kuulijalleni. Saattaa tosin olla, että joudun odottelemaan sarjan kanssa muutaman vuoden.

Kuinka ollakaan melkein kuin tilauksesta ilmestyi tämä ensimmäinen pienemmille tarkoitettu Risto Räppääjä, jossa Risto ystävineen teoksen nimen mukaisesti tutustuu erilaisiin menopeleihin aina kilpa-autosta potkulautaan, sukellusveneestä uimapatjaan sekä porosta ja reestä rakettireppuun. Ollaan siis maalla, merellä ja ilmassa. Tyylilajina teoksessa on riimiruno ja kuvitus on tuttua ja taattua Christel Rönns -laatua. Siskosten sijaan riimittelyn takaa löytyy Sinikan poika Matias.

Kaksivuotias testikappaleeni tykkäsi kirjasta kovasti. Tapaus sattuu olemaan junafani, joten junaruno taidetaan meillä kohta jo osata ulkoa:

Veturin pilli vihelsi ja vinku,
ravintolavaunuun on hirveä hinku.
Samalla kun ohitan pellot ja kummut,
päässäni pärisevät rokkaavat rummut!
Ikkunan puoleinen paikka on mulle!
Juna on tehty matkustelulle.

Me tykkäsimme tästä ja suosittelemme muillekin oikeastaan ikään katsomatta. Runot ovat lyhyitä, joten näitä kuuntelee vaikka jo vauvakin, isommat Risto-fanit niin ikään haluavat tämän varmasti kokoelmiinsa. Kiva kirja!