Sinikka Nopola ja Tiina Nopola: Heinähattu, Vilttitossu ja ärhäkkä koululainen

Heinähattu on mennyt kouluun, mutta Vilttitossu joutuu jäämään kotiin. Uusi koululais-Heinähattu ei ole Vilttitossun mieleen – eihän tämä edes tahdo leikkiä Vilttitossun kanssa, kun koulun jälkeen pitää vain tehdä läksyjä. Koululaiset kuulemma leikkivätkin vain välitunneilla.

Vilttitossukin haluaa olla koululainen. Kun Heinähatun luokka lähtee onkiretkelle, Vilttitossu tarttuu tilaisuuteen. Opettajalta tulee Heinähatulle yllättävä lappu, jossa kerrotaan onkiretken peruutuksesta. Muu luokka menee ongelle ja mukana on olkihattuinen tyttö – mutta luokan kiltein tyttö onkin muuttunut aivan kamalaksi riiviöksi.

Siinäpä sitä taas on selvittelemistä. Heinähattu, Vilttitossu ja ärhäkkä koululainen on mainio kirja, jota voi erityisesti suositella perheisiin, joissa isompi sisarus on aloittanut koulunkäynnin. Meidän oma Vilttitossumme ainakin piti kirjasta kovasti ja halusi kuulla sen uudestaan ja uudestaan.

Nämä uudemmat Salla Savolaisen kuvittamat kirjat ovat tosiaan mainioita kohderyhmälleen eli lapsille, jotka jaksavat jo kuunnella vähän pidempiä tarinoita. Joka sivulla on hauskoja kuvia, joita katsella, mutta tekstiä on jo ihan mukavasti ja se on sen verran laadukasta, että kirjaa on aikuisen mukava lukea. Tämä on enemmän lastenromaani kuin kuvakirja, toisin kuin edellinen Savolaisen kuvittama Heinähattu, Vilttitossu ja Kalju-Koponen. Hyvää lastenkirjallisuutta!