Sinikka Nopola ja Tiina Nopola: Heinähattu, Vilttitossu ja Kalju-Koponen

Alibullenin neidit ovat tulossa kakkukesteille Heinähatun ja Vilttitossun luokse, mutta Kattilakosken sisaruksillapa on tappelu käynnissä. Vilttitossu on vihainen Heinähatulle, joka väittää, että Vilttitossu oli vauvana kalju.

Vilttitossu suuttuu sen verran pahasti, että hipsii seuraavana yönä leikkaamaan Heinähatun pitkät letit poikki. Aamulla Vilttitossu vakuuttaa, että hiiri kävi yöllä napsaisemassa letit poikki, mutta kyllä Heinähattu tietää, kuka on oikeasti syyllinen.

Vilttitossu suorittaa pikaisen pakenemisen makuuhuoneen ikkunan kautta. Paon näkee konstaapeli Isonapa, joka ei kuitenkaan tunnista Vilttitossua. Vilttitossu saakin vakuutettua konstaapelin, että tämä näki murtovarkaan, joka kävi varastamassa Heinähatun letit. Sen on tietenkin oltava kuuluisa Kalju-Koponen, päättelee Isonpaa, ja sitten onkin täysi meno päällä, kun alkaa murtovarasjahti.

Sinikka ja Tiina Nopola ovat kirjoittaneet hauskan uuden tarinan Heinähatusta ja Vilttitossusta. Tällä kertaa muotona on kuvakirja. Kuvituksesta vastaa Salla Savolainen, joka ei varsinaisesti omiin suosikkeihini lukeudu, mutta pakko on myöntää, että Savolainen on piirtänyt Kattilakosken sisaruksista varsin ilmeikkäitä tyttöjä. Heinähattu, Vilttitossu ja Kalju-Koponen on hauska kirja sisarusten välisestä kateudesta ja riidoista.

1. Minä vähän petyin näihin uusiin Heinähattu-Vilttitossuihin. Markus Majaluoman kuvitus teki heidät niin näköisikseen, että tuntuvat näissä kuvakirjoissa jotenkin lässähtäneiltä.

2. Nyt olen kyllä Pyryn kanssa aivan samaa mieltä. Piti oikein kaivaa esille Majaluoman kuvittamia kirjoja ja kyllä minä niistä enemmän pidän.
    Ehkä jonkin verran samankaltaisuuteen (?) uusi kuvittaja Salla Savolainen on pyrkinyt, mutta ei, ei.

3. Minulla ei ole ihmeempää suhdetta Majaluoman kuvittamiin kirjoihin (en ole hirveä Majaluoman fani, ehkä yläasteen ruotsinkirja traumatisoi), joten nämä uudet ovat olleet ihan hyviä, vaikka en varsinkaan ole Savolaisen tyylin ystävä. Mutta Risto Räppääjä -kuvittajan vaihdos, siinäpä vasta katala teko!

4. Kas Mikko, tällainen vanhempi lukija ei ole tutustunut näihin yläasteen ruotsin kirjoihin ja Risto Räppääjäkin ilmestyi kuvioihin omien ja vieraiden lasten jo vartuttua. Katsos minä olen käynyt vanhan hyvän ajan keskikoulun 😉