Matt Groening: Simpsonit : korkeakirjallisia seikkailuja

Simpsonit: Korkeakirjallisia seikkailuja

Simpsonit-televisiosarjaan pohjautuvia sarjakuvakirjoja on julkaistu suomeksi useita. Niihin on koottu Yhdysvalloissa sarjakuvalehtinä julkaistuja tarinoita. Kirjassa Korkeakirjallisia seikkailuja tarinat ovat Simpsoneiden omia versioita klassikoista. Mukana on klassisia satuja, Shakespearea, Raamatun kertomuksia ja antiikin Kreikan jumaltaruja. Tarinoissa osa asioista ei mene ihan niin kuin alkuperäisissä, vaan niitä on sovellettu.

Simpsonit-sarjakuvat eivät ole mielestäni yleensä tavoittaneet täysin samaa henkeä kuin tv-sarjassa ja siksi pidän edelleen sarjaa parempana. Tässä kirjassa teema ja tarinoiden tyylit kuitenkin poikkeavat sen verran paljon tv-sarjasta, että osasin olla vertailematta niitä toisiinsa. Pidin näistä sarjakuvista, koska pidän usein muutenkin kirjojen ja muiden kulttuurituotosten hupiversioita hauskoina. Lisäksi näissä sarjakuvissa ei ollut liikaa sitä normaalia outoa sekoilua, mitä Simpsoneissa joskus on.