Oyinkan Braithwaite: Sisareni, sarjamurhaaja

Sisareni, sarjamurhaaja

Sisareni, sarjamurhaaja vetoaa heti kannesta ja nimestä lähtien. Aloituskin on vahva: “Ayoola kutsuu minut luokseen näillä sanoilla: Korede, olen tappanut sen. Olin toivonut, etten koskaan enää kuulisi noita sanoja.” Kerro lisää! Ayoola on Koreden sisar ja sarjamurhaaja, koska sarjamurhaajaksihan lasketaan, kun murhaa kolme ihmistä. Isosisko Korede on sitten se, joka saa siivota jäljet.

Kirja alkaa sillä, että Ayoolan poikaystävä Femi on saanut veitsestä ja on ilmiselvästi kuollut. Korede tulee paikalle, siivoaa jäljet ja auttaa Ayoolaa hankkiutumaan eroon ruumiista. Jäljelle jää vain kiinni jäämisen pelko ja sietämätön Ayoola, joka haluaisi riekkua somessa ikäänkuin ei surisi mystisesti kadonnutta poikaystäväänsä, jonka vain sattui näkemään viimeisenä ihmisenä.

Korede työskentelee sairaalassa ja on ihastunut ihanaan lääkäri Tadeen. Tilanne käy kiperäksi, kun Ayoola ilmestyy Koreden työpaikalle ja iskee silmänsä Tadeen – ja Tade Ayoolaan, koska kukaan mies ei voi vastustaa Ayoolan vetovoimaa. Se on osoittautunut hyödylliseksi, kun kyse on uteliaista poliiseista, mutta että Koreden oma Tade…

Takakansi lupailee jotenkin hauskaa ja kepeää kirjaa. Nopeatempoinen teos Sisareni, sarjamurhaaja kyllä onkin, se etenee lyhyinä lukuina todella kiivasta vauhtia, kirjan lukee nopeasti. Ehkä vähän turhankin nopeasti, vähän köykäiseksi kokemus lopulta jää. Mikään naurupommi se ei kepeydestään huolimatta ole, vaan itse asiassa sävyiltään jopa aika synkähkö. Koreden asema ei ole kadehdittava, tai näiden nuorten nigerialaisten naisten asema muutenkaan. Nykyhetken tapahtumien ohella kirja avaa sisarusten taustaa ja perheen tilannetta laajemminkin.

Dramaattinen ja vauhdikas kirja on kepeä, mutta myös ajatuksia herättävä. Korede on sympaattinen päähenkilö ja Ayoola kamala, raivostuttava pikkusisko, joka todella koettelee Koreden ja lukijankin kärsivällisyyttä. Ayoolan soisi jäävän kiinni, mutta toisaalta, Koredelle ei haluaisi vastoinkäymisiä. Sisarusten keskinäinen luottamus ja rakkaus ovat koetuksella, mutta ovat kuitenkin lopulta kestävintä.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!