J.K. Rowling: Siuntio Silosäkeen tarinat

Siuntio Silosäkeen tarinat on Harry Potter -kirjasarjaan liittyvä, mutta samalla kuitenkin itsenäinen teos. Se sisältää viisi velhosatua. Satujen maailma on erilainen kuin ihmismaailman satujen, muttei kuitenkaan samanlainenkaan kuin Potter-kirjoissa esitety velhomaailma. Jokaiseen tekstiin liittyy Tylypahkan velhokoulun rehtorin Albus Dumbledoren selittävät kommenttitekstit. Nämä selitystekstit olivat omasta mielestäni tosi kiinnostavia, kun joku nuorempi taas voisi pitää niitä tylsinä.

Potter-sarjan päätösosassa Harry Potter ja kuoleman varjelukset tällä samaisella kirjalla on oleellinen osa: sitä luetaan matkan varrella ja siitä saatiin myös vinkkejä tehtävän ratkaisemiseen. Toisin päin ajateltuna tässä kirjassa tuo kaikki taas ei ole oleellista ja tätä voi lukea, vaikkei varsinaisia Potter-kirjoja olisi yhtäkään lukenut. Tosin minun on vähän vaikea kuvitella, että haluaisivatko ne Pottereita lukemattomat tähän edes tarttua….

Tämä on satukirja, jota ei kannata ottaa pienten lasten iltasatukirjaksi. Tekstit eivät ole nimittäin samalla tavalla siloiteltuja ja kiiltokuvamaisia kuin nykylapsille luettavat sadut, vaan muistuttavat ennemminkin jonkin verran niitä vanhoja sensuroimattomia satuja.