Dave Thompson: Smoke on the water : Deep Purplen tarina

Tarinat musiikista, yhtyeistä ovat aina mielenkiintoisia, sillä ne kertovat faneille taustoja. Tosi faneille ei varmaan mitään uutta, mutta jos ei ole perehtynyt kuin musiikin kuuntelemiseen, tällainen kirja on varsin valaiseva opus.

Kun tietää bändin, Deep Purple – ja on aika vaikea kuvitella, että joku ei tietäisi, sillä sen verran pitkäaikaisesta ja kovin kuuluisasta kokoonpanosta on kyse – niin tieto taustoista on mielenkiintoista luettavaa.

Jos on erehtynyt kuvittelemaan, että helppoa taiteilijaelämää, niin hui-hai. Huolimatta siitä, tai ehkä juuri siitä syystä, että Deep Purplen musiikki on niin mahtavaa, niin omat ovat olleet sen synnytystuskatkin. Bändin keskinäiset kahinat ja henkilökemioiden kipinöinnit ovat olleet arkipäivää. Väki vaihtui, eikä sekään helpottanut, sillä aina oli keskinäistä toraa. Niin, ja jos muuten asiat olisivat olleet hyvin, oli  sairastumisia, jopa niin, että kiertuekin oli peruttava. Rahaa tuli, mutta se mitä tuli, se myös meni. Alkoholia ja huumeita.

Deep Purplen ohella kirjailija Thompson marssittaa estradille myös muita Deep Purplen aikalaisia, joten sen ajan bändit ja muusikot esitellään myös, eikä vain pysytellä kapealla polulla.

Kaiken kaikkiaan, Smoke on the Water on kiintoisaa luettavaa musiikin teosta, levyyhtiöistä, kiertue-elämästä ja ylipäätään siitä, mitä kuuluisan bändin elämä on. Ei mitään ruusuilla tanssimista, mutta tavallisen tallaajan näkövinkkelistä erittäin mielenkiintoista.

Kirjan luettuaan kuuntelee taas Deep Purplea ihan ”uusin” korvin.