Patrick K. O’Donnell: Soluttautujat

Soluttautujat kertoo tositarinan juutalaisista sotilaista, jotka koulutettiin taistelemaan ja soluttautumaan natsi-Saksaan. Soluttautujat pureutuu oikeisiin ”kunniattomiin paskiaisiin” ja kunnon historioitsija saa välitettyä lukijalle sodan ankaruuden, toivottomuuden ja epäreiluuden.

Kirja koostuu O’Donnellin kerronnasta, haastattelunpätkistä sekä runsaista liitteistä kirjan lopussa.

Soluttautujien faktinen kerronta tekee kirjasta raporttimaisen. Henkilökohtaiset elämän palaset on haudattu alaviitteisiin. Toisen maailmansodan harrastaja ja tietäjä saattaa pitää tyylistä enemmän, mutta itse kaipasin elämäntarinoita ja yksityiskohtia muusta kuin aseista. Harrastaja ja sodista enemmän tietävä saa kirjasta myös enemmän irti, mutta Soluttautujat on kirja, jonka lukemista ei ainakaan kadu.

Paula