Mika Honkalinna: Suo siellä

Suo siellä

Tämä kirja on varsinainen herkkupala, enkä ollenkaan ihmettele sitä, että se valittiin WWF:n vuoden luontokirjaksi 2023.

Mika Honkalinna on ansioitunut luontokuvaaja ja sen lisäksi vielä aivan upea kirjoittamaan ja kertomaan siitä, millaista luonnossa on ja välittämään tietoa, niin että sitä on leppoisaa lukea.

Tämä kirja kertoo soista. Voisi äkkiä ajatella, että aika vieras aihe, että mitä nyt soista voisi kertoa, saati kuvata, mutta kun tämän kirjan on lukenut, onkin piirun verran viisaampi. Voi jopa alkaa suunnitella retkeä suolle.

Kirjassa on kerrottu hyvin kaikki se, millaista suolla on, miten niitä on kohdeltu ja mitä sieltä voi löytää: kaikkia kasveja, eläimiä ja ennen kaikkea se rauha. Kun siis puhutaan soista, joita ei ole myllerretty.

Sitten on vähän sellaisessa harmaalla pohjalla aivan mahtavia tunnelmapaloja, kohtauksia suolla, kun kuvaajakirjailija vaikkapa yöpyy kojussa aivan yksin. Ne ovat niin herkän lämpimiä, että voisi kuvitella olevan itsekin siellä mukana.

Kuvia on runsaasti ja ne ovat toinen toistaan kauniimpia. Honkalinna on käyttänyt myös kuvauskopteria ja sillä saadut kuvat ovat kuin taideteoksia, kun näkee, miltä suo näyttää kaukaa ylhäältä käsin!

Tällainen teos on aarre, sitä on kiva avata, nauttia lukemastaan ja haltioitua kauniista kuvista.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 301 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!