Kaisa Koivisto ja Uta Laurén: Suomalaisen taidelasin kultakausi

Osta kirja itsellesi

Osta e-kirjana

Elisa Kirja

Osta käytettynä

1950-luvun muotoilu kaikkinensa on saanut jo suorastaan legendaarisen maineen, eikä tietenkään turhaan. Tämä kirja alkaa esittelemällä taustoja, jotka johtivat tällaisen omaehtoisen ja poikkeavan, arvostetun designin syntyyn ja varsinkin suomalaiseen lasiin ja erityisesti taidelasiin.

Kirjassa käydään läpi suomalaisen taiteen kultakauden vaikutukset (1880-1910) sekä suomalaisen taideteollisuuden synty. Kun Pariisin maailmannäyttely oli Suomen osalta erittäin onnistunut, ei se voinut olla vaikuttamatta lähes kaikkeen muotoiluun sekä sen uudistumiseen. Kun Barcelonassakin Suomi esiintyi edukseen, tämä vaikutti lähes suoraan muotoilijoihin. Samalla myös teollistuminen sinänsä varmasti vaikutti osaltaan kaikkeen tätäkin sivuavaan suunnitteluun.

Teoksessa esitellään asiantuntevasti erilaiset esikuvat sekä yhteydet muun muassa eri maihin sekä näyttely-yhteistyö. Kun suomalainen lasi alkoi saada kansainvälistä tunnustusta, se alkoi lähinnä Pohjoismaista. Sitten seurasi Milanon ihme eli triennaalit, joilla Suomi sai kokea voiton toisensa jälkeen. Syntyi käsite Finnish Design sekä seuraavana laajempi Design in Scandinavia -termi. Kuitenkin näyttelyissä kysyttiin, missä ovat käyttöesineet? Mikä on taidetta ja muotoilua?

Käyttölasi olikin nousemassa taidelasin rinnalle nopeasti ja monet arvostetut suunnittelijat keskittyivät myös jokapäiväisen elämän tarpeisiin silti poikkeamatta omista tarkoitusperistään. Uniikkeja kappaleita tuotettiin sarjatuotannon sivussa ja niiden lisäksi. Kultakauden loputtua lasitehtaat keskittyivät ehkä enemmän käyttölasiin ja joihinkin keräilytuotteisiin, joita tulee vieläkin tarjolle muun muassa erilaisina kausiväreinä tai muuten houkuttelemaan ostajia.

Kirja on sekä kooltaan että tietomäärältään massiivinen, upeita valokuvia ja täyttä tietoa sisältävä opus. Sillä on ulottuvuutta ja painoa sekä konkreettisesti että ehkä ensimmäisenä näin täydellisenä esityksenä 1950-luvun taidelasista, sitä ennen tapahtuneesta sekä onnistuneesta saattohoidosta. Kirjan kuvitus on upeaa ja kadehdittavaa – tätä voi selata vain pelkkien kuvien vuoksi. Arvoa lisää kirjan lopun taiteilijaesittely (mukana on 26 taiteilijaa, joista kaikki eivät ehkä olekaan niin tunnettuja), lasitehtaiden luettelo ja lyhyt kuvaus sekä lasinvalmistussanasto, viitteet ja hakemisto. Kirja kertoo myyttisen designin takana olevan arkipäiväisemmänkin tarinan…

Ehdottomasti designista ja 1950-luvun lasista kiinnostuneita koskettava tietokirja, joka toki sopii jokaiselle keräilystä ja sisustuksesta sekä kattamisesta kiinnostuneelle. Kirja ei sovi mukaan otettavaksi, mutta on selkeästi käyttökirja, eikä kahvipöytäkirja vain sisustuksen vuoksi. Erinomainen ja monella tavalla arvokas lahjakirja asian harrastajalle tai vain muotoiluista ja kuvista nauttivalle.

Irja

Irja ei vierasta mitään kirjallisuuden genreä, mutta pitää eniten hyvistä elämäkerroista, trillereistä, kauhusta, jännäreistä, yhteiskunnallisesta ja poliittisesta kirjallisuudesta. Lukenut kaiken käsiinsäsaaman 4-vuotiaasta lähtien. Vinkkaa noin 20 % lukemastaan. Kaikki vinkit »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *