Pirjo Hiidenmaa: Suomen kieli – who cares?

Pirjo Hiidenmaa on Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kielenhuolto-osaston johtaja. Kirjassaan Hiidenmaa pohtii, onko suomen kieli tuhoutumassa, kuten on annettu ymmärtää. Toisena kysymyksenä esiin nousee kielenhuolto: mitä se on ja millaista sen pitäisi olla?

Kirja on suositeltavaa luettavaa kaikille kielenhuollosta huolestuneille. Voinen paljastaa Hiidenmaan näkökulman: suomen kieli ei ole tuhoutumassa, kieltä osataan monipuolisemmin ja enemmän kuin koskaan ennen.

Kirja on hyvin kirjoitettu ja välttää onnistuneesti akateemista puisevuutta. Teos onnistuu herättämään ajattelua kielestä ja sen tehtävistä. Suosittelen lämpimästi, etenkin kaikille suomen kielen tilasta paniikkia lietsoville.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä!