Aimo Kejonen ja Tuomo Kesäläinen: Suomen rotkot

Kansi: Aimo Kejonen ja Tuomo Kesäläinen: Suomen rotkot

Ihan äkkiä ei uskoisi, miten paljon Suomesta löytyy rotkoja. Tässä kirjassa niitä on esitelty 151.

Suomen rotkot on loistava teos siitä, miten ja mistä rotkot löytää, miten sinne mennään ja kuinka siellä liikutaan. Jokainen rotko on kuvattu, siitä on kartta ja ajo-ohjeet. Myöskin se, millaista siellä on kulkea, sopiiko kohde lapsiperheille tahi liikuntaesteisille. Rotkosta on kerrottu, millaisia tuntemuksia siellä käynti on herättänyt ja kuvat tietysti kertovat lisää ja pistävät kunnioittamaan jylhää luontoa.

Tuomo Kesäläinen on todella perehtynyt aiheeseen, koska osaa niin hyvin kertoa kunkin rotkon tarinaa. Paikka paikoin jopa jännittäviä retkiä, sillä ovathan rotkot luonnon aikaansaannoksia ja siellä on mielenkiintoista käydä. Tämän kirjan vuoksi aion käydä ainakin muutamassa rotkossa.

Kirjassa on lisäksi retkiohjeet, miten liikutaan luonnossa ja millaisissa varusteissa. Hieno homma, sillä ihan kaikille se ei kuitenkaan ole selvää.

Tällaisen kirjan huolisin kirjahyllyyni, sillä onhan se sellainen opas, jonka kohteet eivät ihan heti vanhene.