Jorid Linvik: Suuri lapaskirja : 45 hauskaa neuleohjetta

Olen läpi elämäni ollut innokas kirjoneuleiden harrastaja, ja siksi tuntuu oikein mukavalta, että kirjoneuleet ainakin asusteissa, sukissa ja lapasissa, tuntuvat olevat nyt muotia; sekä kuvioissa että väreissä saa näin toteuttaa itseään.

Jorid Linvik on norjalainen neulesuunnittelija; hänen tuotannostaan on Sitruuna-kustannus julkaissut aiemmin tänä vuonna Suuren sukkakirjan, ja nyt minulla oli ilo tutustua tähän lapaskirjaan. Linvikin lapasmallit saavat innoituksensa luonnosta, pääasiassa eläimistä, ja niitä onkin nyt saatavissa joka lähtöön: löytyy lemmikkejä, isompia kotieläimiä, erämaan asujia, eksoottisemman maailman eläjiä sekä lintuja ihan omaksi luvukseen asti. Lisäksi mukana on joitakin perinteisempiä kuvioaiheita kuten sydämiä ja lumihiutaleita, ja kerrassaan riemukas osio persoonallisempia kuvioita, johon sisältyvät muiden muassa rockmuusikoille ja heidän faneilleen suunnitellut Let’s rock! -lapaset.

Kokoja on kirjassa vauvasta vaariin, ja kirjan alussa on listaus lapasista juuri kokojen mukaan. On selvää, että jos halutaan toteuttaa näinkin moni-ilmeisiä kuvioita, on pakko operoida melko ohuilla langoilla, ja niinpä ohjeet ovat 2,5 – 3.0 -kokoisille puikoille. Onneksi lapaset ovat kuitenkin niin nopeasti valmistuva työ, että ohuemmastakin langasta tulee valmista pian. Kaikista lapasista on selkeät ruutumallit, ja keskeisiä ohjeita on koottu alun teoriaosuuteen.

Linvikin mallit ovat viime aikoina olleet varsin suosittuja, mikäli käsityöblogeihin ja Facebookin ryhmiin on uskominen; lisäksi olen kovasti ollut huomaavinani Linvikin vaikutusta joissakin suomalaisissa käsityökirjoissakin. Täytyy myöntää, että tämä Linvikin kirjat julkaissut Sitruuna-kustantamo oli minulle aikaisemmin varsin tuntematon, mutta eipä ole enää. Hyvä teko tämä sukka- ja lapaskirjojen kustantaminen suomeksi, innokkaita tekijöitä varmasti riittää!