Hannu Salama: Sydän paikallaan

Salaman alter ego, Hande, antaa edelleenkin koneensa laulaa. Vaikka Hande muuttaakin lähiöön, viina on muuttunut kahviksi ja liikunta kiinnostaa oudolla tavalla, ei mies silti ole muuttunut. Osansa saavat historiat haamut, hyvinkin tunnistettavat aidot henkilöt sekä menneisyyden kuvaaminen. Samalla hän tarttuu nykyhetkeen, ei säästä mitään eikä ketään.

Teksti on yhtä tulikivenkatkuista kuin varhaisimmissa romaaneissa. Ei vanheneminen mieltä tasi, vaikka ehkä miestä fyysisesti. Ainakin vähän. Silti muisteluissa ja nykypäivässä kulkevat tärkeänä osana myös naiset, nykyään toimitus tapahtuu kyllä lääkityksen voimin. Ei se haittaa, kauniita ovat kaikki naiset. Kantakahvilan tarjoilijatartakin pitää yrittää, jos ei muuta niin tavan vuoksi. Edes elokuviin yhdessä.

Salama on tehnyt sen jälleen. Hän on kerännyt vihaansa koko 1990-luvun eikä nykyisestä menosta ole mitään hyvää sanottavaa! Vihainen mies on edelleen raivokkaana kirjoittamassa, toivottavasti vielä pitkään. Osansa saavat poliitikot, takkinsa kääntäjät, kirjailijat, kustantajat, arvostelijat, kulttuurieliitti… jääkö mikään tai kukaan käsittelemättä?

Salaman kirjailija tutkii alhaisia tuntoja, ihmisen katu-uskottavuutta, nykyisen moraalin konsensusta ja sen alkuperää romaanikirjailijan näkökulmasta, aseinaan seksi ja politiikka. Kirjailijan karu tyylioppi syntyy mm. yleisen mielipiteen vastaisuudesta. Yhteiskunnan laitapuoli on kiinnostavampi näkökenttä kuin poliitikot, teknomaailma, talousgurut ja sorrettujen hyväksikäyttäjät. Kirja on ajankuvana karmiva, ihmiskuvanakin pelottava. Villi, häikäilemätön ja anarkistinen romaani, joka romuttaa illuusiot hyvinvoinnin perustasta ja jatkuvuudesta.

Mies ei ole siis rauhoittunut, kiitos siitä. Tämä on kirja, joka ajatteluttaa, palauttaa muistoja ja ihmetyttää. Lähinnä kirjailijan luomisvoima on hämmästyttävä – lieneekö perustellulla ja oikeutetullakin vihalla, inholla ja halveksunnalla osansa asiaan. Itse pidin tästä vimmaisesta, vähän hullusta, paljon kokeneen ihmisen kerronnasta jälleen paljon.