Jake Nyman: Tähtisumua : Unohtumattomia sävelmiä menneestä maailmasta

Tähtisumua, todellakin. Kirjoittaja käy tässä läpi kaikki tärkeimmät muusikot, laulajat ja musiikilliset vaikuttajat toisen maailmansodan ajoista lähtien James Bond -elokuvien musiikkiin asti. Lukija perehtyy huomaamattaan iskelmään, viihde- ja elokuvamusiikkiin sekä jazzin historiaan. Huomaamattaan sikäli, että Jake Nyman kirjoittaa asiaa hyvin luettavassa muodossa.

Kirjassa käsitellään tärkeimmät musikaalit ja elokuvat sekä niiden esityksistä nousseet suuret suosikki-iskelmät. Ikivihreät, jotka soivat vieläkin radiossa. Monelle näiden iskelmien tausta voikin olla yllätys, ainakin elokuvien osalta. Elokuvissa alkuperäisten esittäjien kohdalla on monia huvittavia, joskin myös sydämeenkäyviä kertomuksia ja totuuksia.

Miten tämä sitten liittyy Suomeen ja suomalaiseen musiikkiin? Lähes kaikista näistä on tehty myös kotimaisia versioita, useasta jopa monen esittäjän voimin. Itsellenikin muutama oli yllätys, esittäjä vieras, ehkä vain yhden levyn laulanut tähdenlento. Kirjoittaja on tehnyt valtaisan taustatyön etsiessään tietoja ja tuottaessaan sen tähän muotoon. Mukana on siis todella paljon yksityiskohtia, jopa nippelitiedoksi lukeutuvaa materiaalia, erittäin kiinnostavaa mielestäni kuitenkin. Ilahduttavaa kotimaisen musiikin sekä esittäjien osalta lukea tämä kaikki.

Kirjassa esitellään niin My Fair Ladyn kuin West Side Storynkin vaikutuksia. Hienoja tarinoita kuullaan Dean Martinista, Frank Sinatrasta, Billie Holidaysta sekä monesta tuntemattomammasta laulajasta. Kotimaisista ei tietenkään unohdeta Olavi Virtaa, Laila Kinnusta eikä myöskään Harmony Sistersejä. Laulajien lisäksi muistetaan toki myös muusikot – kuka suomalainen voisi esimerkiksi unohtaa Count Basien tai Jörgen Petersenin! Lyhyet elämänkerralliset osiot ovat tiiviitä ja anekdootteja vilisee joukossa mukavasti. Lukujen piirroskuvitus on mielestäni vähän turhan naiivia, kiitosta antaisin sen sijaan kuvaliitteelle. Siinä on esitelty 64 levyn kantta sekä perustiedot niistä hyvin lyhyesti. Vinkkinä vaikka niille, jotka haluavat todella tutustua tarkemmin tärkeisiin levytyksiin itse omissa oloissaan.

Kirjaa lukiessa palaa huomaamattaan aikaan, jolloin radiossa soi Lauantain toivotut ja Iltatuulen viesti. Nuoriso odotti ohjelman loppuosaa, josko jokin rock-yllätys tänäkin lauantaina esitettäisiin. Nostalginen, selkeä opus, jossa ei ole mitään turhaa. Täydellinen esitys tämä ei tietenkään ole, kuten tekijä itsekin alkusanoissaan kertoo. Tärkeimmät, vaikuttavimmat ja jotakin kautta Suomessakin tutuksi tulleet kappaleet ovat pääosassa. Suosittelen kaikille, jotka haluavat tutustua vanhempaan iskelmämusiikkiin sekä sen taustoihin ja lisäksi ikäisilleni, jotka vieläkin muistavat joko kaiholla tai kauhulla tiettyjä kappaleita… Muistoja ja musiikkia menneiltä vuosilta!