Kaisa Jaakkola ja Katleena Kortesuo: Taikinasta teräkseksi : kropparemontti kiireiseen arkeen

Taikinasta teräkseksi

Kaisa Jaakkolan ja Katleena Kortesuon kirja Taikinasta teräkseksi lupaa toimia lukijansa personal trainerina matkalla kohti niin henkisesti kuin fyysisestikin parempaa elämää. Kirja johtaa matkaa elämänmuutokseen kaikilla elämänalueilla aina ideologiasta treeneihin ja ruokavalioon ja vuoden kuluttua kirjan oppeja noudattaneen lukijan tulisikin olla kaikin puolin loistokunnossa. Esimerkkinä ohjelman tehokkuudesta toimii Katleena Kortesuo itse, sillä hän on muuttanut elämänsä Kaisa Jaakkolan oppien mukaan. Hän kertookin omista kokemuksistaan pitkin kirjaa, eikä sensuroi vuoden aikana heränneitä negatiivisiakaan ajatuksia.

Taikinasta teräkseksi etenee loogisessa järjestyksessä, sillä ensin lähdetään laittamaan elämänmuutoksen tekijän motivaatio kuntoon ja opitaan tunnistamaan omia tapoja sekä muotoilemaan elämänmuutoksen konkreettiset tavoitteet. Hyvinvoinnin todetaan rakentuvan riittävän unen, monipuolisen ravinnon ja säännöllisen liikunnan varaan, eli siinä mielessä ihmekeinoja ei elämänmuutokseen ole luvassa. Uneen, ruokavalioon ja liikuntaan perehtymisen jälkeen siirrytään kuukausittaiseen ohjelmaan, jossa jokaiselle kuukaudelle on asetettu jokin tietty tavoite.

Kirjailija Kaisa Jaakkola tunnetaan ravitsemuksen ja hormonitasapainon asiantuntijana, ja hänellä on monista asioista varsin radikaalejakin mielipiteitä. Kirjaa lukiessa kannattaa siis pitää kriittisyyskin mielessä, vaikka monet näkemyksistä ovat toki myös virallisten suositusten mukaisia. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Toisaalta Taikinasta teräkseksi saattaa herättää osuviakin huomioita omasta elämästä ja siitä, mitkä asiat omalle hyvinvoinnille saattaisivat olla oleellisia. Esimerkiksi stressi saattaa Jaakkolan mukaan vaikuttaa hyvinkin moneen asiaan elimistön toiminnassa.

Salla P.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!