Kaisa Jaakkola: Hormonitasapaino : opas energiseen elämään

Tämä yli 300-sivuinen pakkaus on melkoinen tietopaketti terveydestä ja sen vaalimisesta. Jos tuntuu heti ennakkoon siltä, että teos on vain naisille, niin huihai, kyllä se koskettaa miehiäkin; onhan ne hormonit heilläkin.

Kaisa Jaakkola tuo esille kaiken, oman elämänsä kautta. Hän ei saarnaa, vaan omien kokemustensa ja tutkimustensa kautta selvittää yksinkertaisia asioita aineenvaihdunnasta, hormonien tärkeydestä, stressin hallinnasta ynnä muusta.

Kaikki ovat erilaisia, on erilaisia kehotyyppejä ja ihmisen keho käyttäytyy eri ikäkausina eri lailla. Kaikki tämä tulisi ottaa huomioon ja kuunnella sekä tarkkailla itseään.

Kuvia ja taulukoita piisaa ja tunnistin itsestänikin, että niin vaan on hormonitasapaino kaikkea muuta kuin tasapainossa. Kiikun kaakun keikkuu ja jotain olisi tehtävä.

Kyseessä on todella tuhti paketti neuvoja ja jos en vielä muuta saanut painettua mieleen, niin sen, että vettä olen yrittänyt juoda ja nukkua hyvin. Kirjaa kannattaa lukea hitaasti ja vähän niin kuin oppikirjaa, josta on tentti tulossa.

Kirjan perimmäinen tarkoitus on herättää ihmisiä huolehtimaan omasta itsestään, terveydestään ja elämän hallinnastaan.

1. Mielenkiintoinen kirja. Se BioSignature-juttu vaikuttaa ihan hivenen huuhaa-osastolta, mutta muuten kirja vaikuttaa täyspäisemmältä kuin nimen perusteella kuvittelisi.